galéria megtekintése

Móres

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 20. számában
jelent meg.


Tamás Ervin
Népszabadság

Olyan cövekeket ütünk a piac útjába, amelyek miatt egyre inkább kibicsaklik a közgondolkodás, és igencsak nehéz lesz majd egyszer a helyes irányba visszaindulnunk. Az úgynevezett igazság pillanata sem fog senkit kötelezni arra, hogy hirtelen váljon belátóvá, legyen birtokában elemi logikai képességeknek, sőt hajoljon meg adatok, érvek előtt.

Hiszen eddig arra készítették föl, hogy legyen hálás, mert a kormány éber, és nem hagyja őt becsapni, kizsebelni. Mint a mesékben, nincs átmenet, arányérzék – ez kapzsi és mohó, az szerény és dolgos. Itt pfujolás, ott vastaps. Hogy ennek a beskatulyázásnak a politika hátsó udvarában sokszor egészen más az indoka és a története, más a szándék vele, mint amit a nagyközönség éljenezve fogad – ez manapság mindegy.

Átlátszó trükk és átláthatatlan szövevény egyszerre, minek bogozgatni. Ugyanakkor minden szankció siker, a szabadságharc újabb sarca, hadizsákmány nem szorul hosszú, még kevésbé bonyolult magyarázatra, vagy aki megpróbálkozik vele, magára vessen. Nézem, ahogy a bankok, a multik, a kereskedőházak, a közműcégek után egy kereskedelmi tévéadó is rápörög erre a kátyúkkal teli útra, háborog az igencsak rászabott tetemes reklámadón, most meg amiatt pöröl, hogy a kormány törvénnyel készül megakadályozni, hogy a jövő évtől – érvényes szerződése szerint – pénzt kérhessen a kábelszolgáltatóktól.

 

A hatósággal kötött megállapodás a digitális átállás és a földfelszíni sugárzás kapcsán született meg: mivel ez az érintett csatornák nézettségének csökkenésével járt, ennek ellentételezése volt a terjesztési díj későbbi bevezetése, amely egyébként családonként nem lenne több 2-300 forintnál. Vajon ki fog igazat adni neki, s hányan állhatnak a kormány pártján? Más volna a helyzet, mint a vizitdíj esetében?

Nyilván lelkesen helyesli azt is a nagyérdemű, hogy egyetlen állami cég sáfárkodik majd az állam reklámra és píárra szánt pénzével, hiszen mennyi folyt el kézen-közön, irodák, ügynökségek hájasodtak homályos mérésekre meg holmi kreatív műhelyekre hivatkozva. Milliárdok találhatják meg majd végre a közvetlen utat a támogatni kívánt fórumokig (jelenleg mintha fogynának), azonnal lehet jutalmazni és büntetni – a leárnyékolás eddigi nehézkes művelete egyszerűbb és hatásosabb lesz, mint a néhai Neo FM-nél.

Persze a kábelszolgáltatókat is móresre kell tanítani: szűkíthetik a csatornaválasztékot, ha ezzel díjaikat is mérséklik. Felesleges annyi adót kínálni, csak összezavar. A centrális erőtér lényege a centralizálás, ami az egészségügy és az oktatás sikere, az önkormányzatok kantár alá vétele (GYEMSZI, Klik stb.) után elérte a tájékoztatás régióját is, hogy ott még az eddigieknél is nagyobb teret lehessen biztosítani az állami beavatkozásnak. A reklámszakma tudálékoskodására, a mérési blöffökre, fényekkel, színekkel meg az isten tudja mikkel manipulált drága spotokra a fene se kíváncsi – mert ugye az elsődleges cél a rezsicsökkentés.

És valahol, az Üveghegyen is túl a felhalmozás.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.