galéria megtekintése

Mindent kijelöl

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 22. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Nem kormányspecifikus, de rendszeres az autósok sarcolása. Na, nem azért, mert bármelyik adminisztráció is utálná a 3,6 milliós magyarországi gépkocsipark tulajdonosait, használóit, üzemben tartóit, de amikor hiány van a költségvetésben, mindig is a legegyszerűbb bevételi forrásnak bizonyultak. Akkor is így volt ez, amikor még hírből sem ismertük a számítógépet. Igaz, némileg munkásabb volt az adózók listázása, mint most, a „mindent kijelöl” gomb korszakában.

A hetvenes években az üzemanyag magas adótartamát az úthálózat fejlesztésének költségeivel magyarázták. Hasonló logikával működött az alkatrészekre és autókra kivetett termékdíj, mely környezetvédelmi beruházások helyett ugyancsak a költségvetés hiányát próbálta, próbálja pótolni, csakúgy, mint a korábban súlyadónak nevezett teljesítményadó, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra kivetett adó, majd az új autókra, később pedig a használtakra is kivetett vagyonosodási illeték. A tavaly még ingyenes útszakaszok fizetőssé tétele már csak hab a tortán, csakúgy, mint a motorkerékpárok, mikrobuszok és kamionok éves tarifájának emelése.

A magyarországi tömegautózással egyidős, vagyis már közel fél évszázados a szenvedélyes túladóztatás, mely mögött még az a múlt századi beidegződés és előítélet van, hogy akinek kocsira telik, annak van miből fizetnie. Tehát a mindenkori hatalom akár a túladóztatást is igazságosnak tartja.

 

És ha bármelyik adónemmel tartozik az autós, akkor egyszerűen kitiltják a forgalomból, amit igazoltatáskor, vagy a kamerás járőrautó menet közbeni szűrésével is azonnal kezdeményezhet a rendőr. Pedig lenne forrás az autósrezsik csökkentésére; ágazati tanulmányok szerint az évi ötszázmilliárd forintos szervizforgalom fele fekete műhelyekben realizálódik. Az illegális gazdaság felszámolásánál persze sokkal egyszerűbb a „mindent kijelöl” módszert alkalmazni.

A feketegazdaság visszaszorítását és az áfacsalások kiszűrését szolgálná a rekordsebességgel kötelezővé tett elektronikus fuvarlevél, melyre legalább annyira nem illik az előkészített és bevezetett jelző, mint az autóbontók nyilvántartásának szigorítása, melyek az eddigi tapasztalatok szerint inkább csak a törvényesen gazdálkodók munkáját nehezítik meg, mintsem a csalást szorítaná vissza.

A beruházók részéről visszatérő panasz, hogy gyáravatáskor, továbbá egyéb magasztos eseményeken nagyon aktív a politikusok részvétele, ám a járműágazat fehérítésében már kevésbé. Pedig tálcán kínálták a feketegazdaság visszaszorítására kidolgozott javaslataikat.

A most devizakátyúba jutott autók esetében pedig láthatóan nem működik a mindent kijelölő manőver, pedig legalább negyedmillióan érintettek, igaz, választási időponttól távol már a mediátor szerep is komoly ajánlat, legalábbis a kormánykommunikáció szerint.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.