galéria megtekintése

Miért beteg a magyar szotyi?

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 01. számában
jelent meg.


Uj Péter
Népszabadság

Ha fáj is kimondanunk, sajnos muszáj, hiszen a huszonnegyedik órában vagyunk: súlyos válságát éli a magyar szotyolatermelés, illetve a lakosság napraforgómag-ellátása. A válság minőségi természetű, ahogy számos más élelmiszer-ipari termék esetében. (A szintén nemzeti jelképnek számító fűszerpaprika-őrleménytől a rögös túrón és a kolbászféléken át a paradicsomig lehetne sorolni hosszan azokat az élelmiszerféleségeket, amelyekhez gyakorlatilag lehetetlen elfogadható minőségben hozzájutni a hazai kiskereskedelem csatornáin.)

A helyzet azért is különösen nyugtalanító, mivel a szotyola nem különösebben szofisztikált termék, sőt olyan egyszerű, mint egy valóságshow-szereplő, mondhatjuk, hogy az élelmiszerek Auréliója. Elveti az ember a napraforgót, learatja (paraszt foglalkozású barátom szerint évi négy nap meló van vele, jó felvásárlási ár, támogatások, ha van vagy száz hektárod, elég jól lehet fogni vele), megszárítja, megpirítja, oszt kész a szotyi.

Fogyasztói oldalon a válság a magyar futball végleges megroppanásával kezdődött talán. Harminc éve még senkinek sem jutott volna eszébe zacskós szotyit venni boltban, szotyit meccsen vett az ember, újságpapír-stanicliba töltve (a nyomtatott sajtó válsága is szuperponáló válsághullám akkor). Nagy szemű volt, jól megpirított, volt íze. Jó, hát voltak benne ágdarabok, egérszar, egy-egy idénymunkás-gyűrűsujj, de kit érdekelt egy benézett méteres lesnél?

 

Értelmes ember ma már meccs környékén nem jár, a minőségi szotyola legfontosabb elosztási csatornája a futball összeomlásával megsemmisült.

A szotyi zacskóba, és az élelmiszerboltokba menekült. De ez már nem az a szotyi volt. Próbáltam én mindenfélét: az egyik nem roppant, a másik apró volt, a harmadik ízetlen, a negyedik pörköletlen, az ötödik tiszta avas, illetve ezek kombinációi mindenféle formában.

Három-négy éve a hazai magforgalmazás Apple-je, a Mogyi hozott ki egy Prémium nevű sorozatot, egészen pofátlan áron. (Kábé duplájába került, mint a többi.) De abban végre szép nagy szemű szotyik voltak, avas alig, igaz, nem volt rendesen megpörkölve, de ezt könnyen pótolja az ember házilag. Úgy tűnt, a posztlabdarúgáskori szotyikérdés megoldódott. Aztán ezt is utolérte a minden élelmiszer-ipari terméket lerohasztó, költségoptimalizáló magyar átok. Egy éve nem találkoztam már rendes prémiumszotyival, a régi, szép cirmos szemek helyett sokkal rosszabb ízű, fekete alapszínű magok vannak a Prémiumban. Csak az. Nincs kivétel.

Ezt a drámai minőségrontást a magyar piac, úgy tűnik, benyelte. A gyártó dörzsöli a tenyerét. Mert hát hova menekülhetett volna a minőségi hazai szotyira éhes közönség?

Itt tartunk most. De vajon ki áll ki az árván hagyott magyar szotyikárosultakért? Hol van ilyenkor a Nemzeti Szotyolahatóság? A Naprafogókamara? Terméktanács? Szotyiklaszter?

Vagy ahogy a költő írta:

S a sírt, hol nemzet sűlyed el,

Népek veszik körűl,

S az ember millióinak

Szemében gyászköny űl.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.