galéria megtekintése

Mészáros vs. pelenka

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 06. számában
jelent meg.


Pető Péter
Népszabadság

A televízióban vetített pelenkareklámok veszélyesek, ami nem mondható el a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester cégét hirdető táblákról, amelyeket például a felcsúti stadionban helyeztek el.

Legalábbis ez következik a Lázár János miniszteri meghallgatásán elhangzottakból. A reménybeli tárcavezető leszögezte: a túl sok reklám veszélyes a gyermekekre, arról nem szólva, hogy nem tud egy filmet nyugodtan megnézni. Nem is ellenzi a reklámadó bevezetését.

A cinizmusvilágranglista éllovasa megjegyezte azt is: attól még demokrácia van, hogy adót kell fizetni. Nyilván ugyanígy nyilatkozna, ha egy sajátjához kísértetiesen hasonló kétharmad állami támogatásuk kilencven százalékának megvonásával sújtaná azokat az ellenzéki pártokat, amelyek módosító javaslatainak többségét nem támogatja az Országgyűlés többsége. Akkor Lázár ellenzéki frakcióvezető biztosan a demokrácia kiterjesztéseként ünnepelné az újszerű intézkedést, amely hatékony működésre kényszerítené a szervezeteket.

 

Amúgy persze fölösleges egyenként elemezni hozzászólásait, mert semmiféle jelentőségük nincs. Mármint olyan keretben kár értelmezni azokat, hogy tudniillik demokrácia, szabadság, igazság, mert a felszólalót hozzávetőleg annyira érdekli ez a Bermuda-háromszög, mint a sarki török vendéglő gíroszkészítőjét ebédidőben a barbadosi fogathajtó-bajnokság U21-es versenyének végeredménye. Ám attól mégsem tekinthetünk el, hogy szenvedélyesen beszél a médiacégek munkásságáról, de hallgat egy párhuzamos történetről.

Mert miközben a hírszolgáltatást végző médiumok fenntartását még vállaló társaságok megfojtásán ügyködnek, a sportvállalkozások soha nem látott támogatást kapnak: milliárdos infrastruktúra-fejlesztésekkel számolhatnak, adókedvezményt kapnak, szponzorációs bevételeikre nem koncentrál a kormány. Márpedig e költések nagy része éppúgy marketingcélokat szolgál, mint a lapokban elhelyezett hirdetések. Az illetékesek mégsem gondolják úgy, hogy a futballkluboknak extra adót kellene fizetniük, mert termékeket reklámoznak a stadionjukban vagy a csapatuk mezén.

Erre van magyarázat: a sport népegészségügyi célokat szolgál, közügy és a többi, ezért különleges elbánást érdemel. Ez viszont egyben azt üzeni, hogy a média nem ilyen szektor. Azaz a hatalom ellenőrzése, az igazság kutatása, az emberek ellátása információkkal nem közérdek. Akkor, amikor a végrehajtó és a törvényhozó hatalom egy szobába csúszott össze, amikor a főügyész legemlékezetesebb fellépései társasági eseményekhez kötődnek, amikor egy komplett országot vesznek birtokba pártközeli vállalkozók, amikor alig jut már erőforrás a kontrollra, a kutatásra, akkor próbálják kivéreztetni azt a keveset, ami maradt.

Jöhet persze a kontra, hogy ők az RTL Klubra fókuszálnak, nem a „közéleti” szerkesztőségekre (igaz, együtt kínozzák azokat), csakhogy a profi futball – mármint a világ többi részén – éppúgy szórakoztatóipari termék, mint a film, a Beyoncé-koncert vagy az X-Faktor. Fájdalom, ebben az ügyben sem koherens az érvelés. Ám nem is lehet az ott, ahol nem a köz-, hanem az önérdek uralkodik.

Ahol a pelenkareklám a veszélyes, nem Mészáros Lőrinc.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.