galéria megtekintése

Meddő lengyel viták

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 27. számában
jelent meg.


Miklós Gábor
Népszabadság

Magdalena Kolodziej kétgyerekes lengyel anya nagyon kiborult. Nyílt levelet írt, amiben azt mondja: Élek, jól vagyok, csak Lengyelországban rossz nekem. Ideje becsomagolni és elmenekülni a civilizált világba. Magdáról tudni kell, hogy ő az első lengyel lombikbébi. Édesanyja egy külföldi klinikán esett át az eljáráson, miután hosszú ideig nem tudott teherbe esni. Egészséges kislányát már Bialystokban szülte meg 28 éve. A lány maga is anya lett. Lengyelországban mostanáig tartott, mire az állam törvényt tudott alkotni ennek a meddőségi kezelésnek a szabályairól, és az állami hozzájárulásról a költségekhez. Magánklinikák sokasága eddig is nyújtott kezelést. Szabályozatlan volt a jogi környezet, és nagyon sok pénzt kellett fizetniük a meddő pároknak. Szegényebbek előtt zárva volt az út. Lengyelország elöregedik, egyre kevesebb gyerek születik. Pedig ebben a nagyon katolikus országban van Európa legszigorúbb abortusztörvénye.

Sok éve tartott a harc az ún. in vitro-ügy körül, és ez lett a lengyel politikát és társadalmat megosztó hasadás jelképe. (Több konzervatív képviselő ki is lépett a törvény elfogadása miatt a kormánypártból.) A lengyel katolikus egyház ugyanis totális háborút indított a szabályozás elfogadása ellen, személyükben támadva a gyerekre vágyókat és az orvosokat. A püspöki iratokban, a papok a szószékekről, tévében, rádióban, egyházi sajtóban terjesztettek elképesztő dolgokat, hogy az így születő gyerekek sérültek lelkileg és testileg. Hogy gyilkosság révén lettek, tehát bűnben fogantak. (Nem minden megtermékenyített petesejtből lesz gyermek általában az in vitro eljárásban.) A téveszmék, a tájékozatlanság és a megtévesztés olyan elképesztő tömege áradt ki, amitől megrettentek a politikusok.

A lengyel rendszerváltás után a politika szövetséget kötött az egyházzal. Alárendelte magát. Megfogadta, hogy nem hoz a dogmával ellenkező törvényeket, az iskolában kiemelt helyet ad a hitoktatásnak, támogatja, fizeti a papságot. Cserébe segítséget vártak a kapitalizmus fájdalmas bevezetésében, a parlamentarizmus működtetésében vagy például a NATO- és EU-csatlakozásban. Ezt az alkut a baloldali kormányok is betartották. A lengyel társadalom eközben nyíltabb, műveltebb, szabadabb lett. A pártok mégsem vállalták választóik képviseletét, ha az meleg, ha élettársi kapcsolatban él, ha veri otthon a férje. Nem mentek át a parlamenten a családon belüli erőszak megfékezéséről vagy az élettársi kapcsolatokról szóló törvények.

 

Lengyelországban már volt politikai kísérlet arra, hogy a társadalom egy része szembeszálljon az ideológiai terrorral. Ez a protesztpárt azonban szétesett. A klérus viszont harcot hirdetett az ún. gender-szemlélet ellen, s putyini módon állítja, hogy ezzel rászoktatnák a kisdedeket a homoszexualitásra. Stanislaw Obirek professzor, volt jezsuita nyilatkozta a minap, hogy a lengyel katolicizmus nem vallás, nem is kereszténység, hanem csoportos ideológia, amellyel megkülönböztetik magukat másoktól, illetve szélsőséges esetekben harcolnak a különböző nézeteket vallókkal. Az ideológia a hatalom megtartására szolgál ez esetben is.

Magda Kolodziejnek ettől lett elege.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.