galéria megtekintése

Magyar idők

2 komment

Dr. Dávid Ferenc

Az írásom címével azonos nevű napilap január ­27-i számából szereztem tudomást arról, hogy Lengyelországban havi másfél millió zloty forgalom felett a kiskereskedelmet sújtó különadó bevezetését tervezik. „A lengyel elképzelés szerint a havi 300 millió zlotynál (21 milliárd forintnál) alacsonyabb bevételt kimutató kereskedőket 0,7 százalékos különadó terhelné, az ennél magasabb bevételeket 1,3 százalékos kulcs szerint adóztatnák meg. Hétvégente és a munkaszüneti napokon azonban eleve magasabb, 1,9 százalékos kulcs alapján kellene fizetniük a láncoknak. (…)

A varsói eseményeket figyeljük és tájékozódunk a tervezet részleteiről, mert továbbra sem tettünk le arról, hogy a progresszív adókulcsok ­miatt az év végén kivezetett élelmiszerlánc-felügyeleti díj után a nagy cégeket jobban bevonjuk a magyarországi közteherviselésbe – mondta a magyar kereskedelempolitikáért felelős miniszteri biztos.”

Kezdjük a miniszteri biztos úr kínos szakmai tévedésével. Állításával ellentétben az élelmiszerlánc-felügyeleti díjat nem vezették ki 2015 végén. Őszinte sajnálatomra a kicsik és a nagyok továbbra is fizetik azt: jelenlegi mértéke egységesen az árbevétel 0,1 százaléka. Ennek a díjnak a progresszív (sávos) formája ellen emelt kifogást tavaly nyáron a brüsszeli adminisztráció, és ezért a Magyar Köztársaság parlamentje lineárissá tette, de nem törölte el a díjfizetési kötelezettséget – továbbra is „büntetésben tartva” a kereskedelmet. Érdekes mellékkörülmény, hogy a keletkezett bevételek jelentős részét felélő Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) várhatóan idén beolvad a felügyeletet és irányítást ellátó Földművelésügyi Minisztériumba. A ma még mű­ködő háttérintézmény 2015. évi költségvetése közel 15 milliárd forint, alkalmazottainak száma pedig meghaladja az ezer főt. Ennek ésszerű karcsúsítására kellene ütős javaslatot tenni, nem pedig a kereskedők további sarcolására.

 

Természetesen nagy örömmel konstatálom, hogy a tradicionális és megbonthatatlan lengyel–magyar barátság tovább mélyül, és a közeli jövőben már kiterjed a közös jövedelemszabályozás eszközrendszerére is. Ha ez az új módi, akkor javaslom, hogy ne csak a tervezett brutális adóztatási regulát vegyük át, hanem Lengyelország korábbi válságkezelő, gazdaság- és piacélénkítő intézkedéseit is. Gondolkozzunk el azon (és akár követhetjük is a lengyel szisztémát), hogy a V4-es klub legnagyobb országában 9,7 százalék a közszférában dolgozók aránya, míg nálunk 18,8%. Igen-igen, Lengyelországban feleakkora bürokráciával irányít és szabályoz az állam, mint szeretett hazánkban. Ezt lenne érdemes átvenni a különadóztatás helyett. Követhetnénk a jó lengyel gyakorlatot az üzletek vasárnapi nyitva tartásának engedélyezésében is! A katolikus Lengyelországban ugyanis nem okoz gondot a hitélet és a kiskereskedelmi tevékenység hétvégi összehangolása, és erre talán Mária országában is lenne mód.

Marabu rajza

Ízlésemmel nem egyezik, hogy Magyarország „kisinas” módjára sunyítva és alulnézetből figyeli a lengyel eseményeket. Aligha minősíthető sportszerű magatartásnak, hogy legjobb barátunkat engedjük a ringbe azért az uniós pofonért, amit mi már tavaly megkaptunk. Hová tűnt a híres magyar bajtársiasság és nemzeti büszkeség? Ha Lengyelország – hozzánk hasonlóan – elbukja Brüsszelben a sávos adóztatást, akkor mi sem erőltetjük tovább az utált különadó rendszeresítését, ha pedig nem, akkor a miniszteri biztos úrral az élen ismét „letérdeltetjük” a kereskedőinket?

Teljességgel elfogadhatatlan, hogy a kereskedelempolitikáért felelős miniszteri biztosként nyilatkozó személy – aki „másodállásban” a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke és a Magyar Vállalkozók és Munkaadók Pártjának vezetője – adóemelést indítványoz, azaz olyan intézkedést pártol, amely rontja a Magyarországon működő vállalkozások versenyképességét és jövedelmezőségét. A közérthetőség kedvéért: Szatmáry Kristóf területi kamarai elnök fellépése körülbelül úgy értékelhető, mintha egy szakszervezeti vezető a vállalati bértárgyalások során hevesen követelné a dolgozók munkabérének jelentős csökkentését. Először jót mosolyognánk, aztán nagyot káromkodnánk, a többi lehetséges következményt nem részletezem.

Mivel nem ismerem Szatmáry törekvésének hátterét, úgy gondolom, nem elegáns a különadó ismételt bevezetését szorgalmazó BKIK-elnök (országgyűlési képviselő és bizottsági alelnök, pártelnök, miniszteri biztos és BVSC-klubelnök) fellépésének indítékait feszegetni. Kicsit ellentmondásosnak tűnik az egymással nehezen összeegyeztethető funkciók vállalása és egyidejű betöltése, de engem igazából ez az „álláshalmozás” nem nagyon érdekel. Rágódjon rajta az, aki akar és tud is ellene tenni valamit. Én csak annyit kérek a budapesti kamara elnökétől, hogy tevékenységét a jövőben kizárólag a vállalkozások működési feltételeinek javítása érdekében fejtse ki. Tisztában vagyok azzal, hogy a BKIK nem harcos érdek-képviseleti szervezet, de az talán elvárható tőle, hogy a köztestületi formában működő és jól finanszírozott gazdasági önkormányzat első embere ne forduljon szembe önkéntes tagjainak és a kamarai hozzájárulás fizetésére kötelezett vállalkozók tízezreinek akaratával és érdekeivel. Egy köztiszteletben álló személy idevonatkozó tanítását ajánlom elnök úr figyelmébe. „A legfontosabb célunk ebben az életben az, hogy segítsünk másokon. És ha nem tudsz segíteni másoknak, legalább ne bántsd őket!” (Tendzin Gyaco, a 14. dalai láma). Megszívlelendő bölcsesség.

A szerző a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége főtitkára

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.