galéria megtekintése

Lejárt az idő

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 18. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Bár kétségkívül látványos, ahogy a stadionépítés favoritjaként tündöklő Market Építő Zrt. körül Orbán Viktor miniszterelnök bizalmasai megjelennek tulajdonosként, mégis korai volna emiatt tort ülni a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Közgép fölött.

Bármennyire is látványos a Fideszen belüli tusa a befolyásért, a politikai hatalomért, de leginkább az uniós milliárdokért, a helyzet ennél sokkal érdekesebb. Ha igaz is, hogy a Marketet a Közgép ellenében építik az egykori fiúk, a váltás akkor sem megy egyik pillanatról a másikra. Egyszerű volna persze megvédeni a Közgépet azzal, hogy bizonyos munkákat Magyarországon más nem tud elvégezni rajta kívül, ám ne feledjük: a Marketnek is van szerkezetépítő leánya.

Elhihetjük, hogy csak a kormányfőn múlik, ki kapja majd az adófizetők pénzéből finanszírozott milliárdos megbízásokat, de tudnunk kell azt is: a 2010 óta hivatalban lévő Orbán-kormány közbeszerzéseit sorozatban nyerő, s az üzleti életben is igen irigylésre méltón profitábilis Közgép-birodalom nem omlik össze egy csapásra. Akkor sem, ha holnaptól egyetlen állami megrendelést sem kap.

 

Nem csak azért, mert egy olyan cégcsoportnak, amelyik 95 milliárd bevételből 22 milliárd osztalékot tud fizetni a tulajdonosainak, jelentős tartalékai vannak. Azért sem, mert évekig tart, mire a jelenlegi megrendelései kifutnak, s mire a konkurencia felépíti magát. Emlékezzünk csak a 90-es évek Betonútépítőjére, amely évekig működött még, mielőtt átadta a helyét a ma már szintén múlt időnek számító Vegyépszernek.

Ilyen a magyar valóság: nem az évtizedes múlt, a tudás és a tradíció tesz alkalmassá egy céget az állami megbízásokra, mint a hanyatló Ausztriában a Strabag, a Porr vagy épp a Swietelsky esetében. Hanem a politikai bizalom. De ha ez adott is, eszközökre, szakemberekre és tudásra akkor is szüksége van az üstökösnek.

2014-ben már késő egymás torkának esni az uniós milliárdokért. A Közgép megnyert már egy sor, uniós pénzből finanszírozott híd-, autópálya- és vasútépítést. A 2014–20-as uniós ciklusban még fejlesztünk ugyan infrastruktúrát, de egyre több jut a csatornák építésére, amiben például Mészáros Lőrinc cégei jeleskednek.

Mire a Market kinőheti magát Közgép-konkurenssé, addigra letelik az uniós költségvetési ciklus harmada-fele. 2021-től pedig alig jut majd infrastruktúra-beruházásokra, legalábbis uniós pénzből. Ha a Marketet Orbán barátai valóban helyzetbe hoznák, aligha ezen a területen kellene keresniük, ha a stadionépítésre fordított 160 milliárddal elégedetlenek volnának.

A „nemzeti tőkét” képviselő építőcégeknek 2020 után szinte biztos, hogy csak a magyar kormány pénzéből finanszírozott, illetve piaci megrendelések jutnak majd. Bárhogyan hívják is majd őket, energiáikat, tehetségüket arra kell majd fordítaniuk, hogy a Strabag, a Porr és a Swietelsky elől elvigyék a megbízásokat. Az uniós pénzek fölötti osztozkodás ideje lassan, de szinte biztosan lejár.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.