galéria megtekintése

Légi demokrácia

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 30. számában
jelent meg.


Dési András
Népszabadság

Repülőtérnek hívták, de a laposan elnyúló, sok üvegajtós épület inkább autóbusz-pályaudvarra hasonlított. Mesélték is a helyi ismerősök, az 1980-as évekig bevett szokás volt itt, Alabama egyik kisvárosában, az amerikai Délen, hogy a kocsival leparkoltak az egyik ajtónál, az utast pedig az épületen át lényegében a túlsó oldalon várakozó repülőgép lépcsőjéig kísérték. A naptár azonban már 2006-ot mutatott.

A reptér ugyan változatlanul kisvárosi hangulatot árasztott, a fegyveres őrök és a szövetségi szállításbiztonsági hatóság, a TSA fémdetektoros kapui és az ott feltorlódott sorok viszont arra emlékeztettek, hogy a szeptember 11-i terrormerényletek után az Egyesült Államokban – ahogy a világ más pontján is – repülni már korántsem egyszerű. 2001. szeptember 11. megváltoztatta a polgári légi közlekedést. Terrorizmus addig is volt, a különböző indíttatású osztagok azonban inkább a túszejtés helyszíneként, mintsem nagyvárosi célpontok elleni, tömeges halált okozó fegyverként tekintettek a repülőgépekre.

Mohamed Atta és merénylőtársai „jóvoltából” a biztonságról való gondolkodás teljesen átalakult. A légitársaságok arra törekedtek, hogy az utastérből ne lehessen a pilótafülkébe jutni. A terroristák más trükkökhöz folyamodtak, emlékszünk a cipősarokba rejtett bombára. A folyadékok összeöntögetésére. Szerencsére mindegyik kísérlet meghiúsult, de repülőre szállni – az újabb és újabb szigorítások, korlátozások, sorban állások miatt – felért egy tortúrával.

 

Arra viszont senki sem gondolt, hogy az ellenség a pilótafülkéből jön. Hogy azok között is lehet öngyilkos hajlamú ember, akikre az utasok rábízzák az életüket. Iszonyatos áron, de a Germanwings katasztrófájával egy újabb tabu dőlt meg. A repülés valamikor élménynek, luxusérzésnek számított. A repülőjegy mellé elegáns ellátás is járt. A néhai Malév is híres volt arról, hogy turistaosztályon háromfogásos menüt szolgált fel, szeszes itallal, üdítővel. Az idők változását jól mutatta, hogy a minikiszerelések eltűntek, helyettük másfél literes műanyag palackokból töltötték a kólát.

A fapadosok ezt is felülírták, a diszkont-légitársaságoknál olcsó utat kínálnak, s szinte minden kényelmi szolgáltatást extraként számítanak fel. Aki szomjas vagy éhes, fizessen. A légiutas-kísérő pedig termékértékesítő. A fapadosok gyökeresen megváltoztatták a légi közlekedést. Demokratizálták, olyan vásárlói rétegeket vontak be, amelyek korábban ilyen „luxusról” talán csak álmodoztak. Hosszú hétvége egy európai fővárosban? Üdülés a Földközi-tenger nyugati vagy keleti medencéjében? Nem probléma. A repülés a XXI. század elején a világfalu természetes közlekedési eszköze.

Olyan elválaszthatatlan eleme, mint az internet. Mindkettő összeszűkíti a világot, jelentősen csökkenti a távolságérzetet. Húsz éve még jegyirodába kellett menni, ma otthonról, online is be lehet csekkolni. A megnövekedett utasforgalom miatt a repterek ma már bevásárlóközpontokként is funkcionálnak. Az emberek spórolnak az olcsó jegyeken, majd ennek többszörösét elköltik a légikikötők márkabolt- és vendéglátó-ipari kínálatában. Vasárnap is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.