galéria megtekintése

Kossuth-díj születik

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 07. számában
jelent meg.


Megyesi Gusztáv
Népszabadság

Most, hogy Bognár Zsolt, leginkább családi körben ismert színész, zeneszerző és dalszövegíró személyesen Orbán Viktor helyett válaszolt Kulka Jánosnak a miniszterelnökhöz intézett nyílt levelére, s megvédte Kerényi Imre buzilobbizós kijelentését, majd felkérte a Kossuth-díjas művészt, hogy ne írjon nyílt levelet Orbán Viktor Miniszterelnök Úrnak, hanem fogadja el a meggyőző többség értékrendjét, és kussoljon, szóval e kegyelmi állapotban azt szeretnénk tudni, hogy

1. Bognár Zsolt színész, zeneszerző és dalszövegíró már a legközelebbi március 15-én megkapja a Kossuth-díjat, vagy várnia kell azért még egy-két évet?

2. A miniszterelnök melletti bátor kiállással automatikusan tagja lesz-e a Magyar Művészeti Akadémiának, vagy nála is kell majd négy ajánló?

 

Nem mintha olyan nagy problémánk volna a levéllel, ámbár megjegyeznénk, hogy ha már a nyilvánosság előtt oktatjuk ki egykori évfolyamtársunkat, nem hagyunk a szövegben épp egy tucat helyesírási hibát, a fogalmazásbeli slendriánságokról nem is szólva, ami, ha azt vesszük, hogy a színész a szövegből, a dalszövegíró pedig a szöveggel dolgozik, az alkotói munka teljes leszarása; amúgy Európa erős emberét tessék már nem középiskolás fokon megvédeni.

Ebbe az is beletartozik, hogy nyílt levélben semmi esetre se példálózzunk önnön nagyságunkkal, nem írunk le olyat, hogy „Neked is, és Neki is (mármint Alföldinek) az általam írt, Munkácsy, a festőfejedelem című musicalt ajánlom megtekintésre”, tudniillik a szerénység látszatát akkor is illik fenntartani, ha a világirodalom egyébként tényleg nem ismer a miénkhez mérhető korszakos művet, ráadásul így alkoholista közönségszervezők szoktak beszélni.

Az azért nem úgy van, hogy Kulka majd elindul a ködben, aztán várja a csatatéren a többieket, azok persze nem jönnek, mert jaj, elaludtam, meg szinkronom volt

De tényleg nem emiatt. Ez olyan kor, amelyben az excrementum megint bugyogva törhet fölfelé, jön az agresszív középszer, jönnek végeláthatatlan sorban a képesség nélküli emberek; hányszor, de hányszor volt már ilyen, és mindig túl lehetett élni. Hanem az e heti ÉS-ben Koltai Tamás színikritikus emlékeztet arra, hogy az idei színházi világnapon, mint 1962 óta minden évben, a világ összes színházában felolvasták az erre a célra írt üzenetet, egyedül a Nemzeti nagyszínpadán nem.

„A budapesti Nemzeti Színház a színházi világnapon kivonta magát a nemzetköziségből, kivonta magát Európából, kivonta magát a Világból.”

Nem nagy ügy, mondhatnók, az idei üzenet Brett Bailey dél-afrikai drámaíró tollából arról szólt, hogy mi a színház dolga a hatalom birtokosaival szemben, és ez Vidnyánszky igazgatónak nagyon nem tetszett, de hát hol van mindez a reklámadótól; nem is váltott ki semmiféle reakciót.

Ám ha nem tévedünk, akkor a Nemzetiben Kossuth-díjasok, színésznagyságok sora lép színpadra estéről estére, megkérdőjelezhetetlen szakmai múlttal és tekintéllyel, s nyilván átlagon felüli hivatástudattal, ám ők se jelezték egyetlen szóval sem, hogy nem jól van ez így, hogy ez már több, mint egy kiüresedett fejű színházigazgató ostoba hisztériája, ez már a színház megalázása.

Amivel nem azonosulunk, mert mi művészek vagyunk, nem pojácák. Mert az azért nem úgy van, hogy Kulka majd elindul a ködben, aztán várja a csatatéren a többieket, azok persze nem jönnek, mert jaj, elaludtam, meg szinkronom volt, s egyáltalán, örülök, ha szerepet kapok, én csak egy színész vagyok.

Amivel kizárólag azért hozakodunk elő, hogy amikor majd eljő az idő, és a Nemzeti mai művészei a nemzet színészei lesznek, ne csodálkozzanak, és főleg ne fanyalogjanak, ha körükben Bognár Zsolt művész urat is köszönteniük kell.

A szerző az Élet és Irodalom munkatársa

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.