galéria megtekintése

Két évszázad

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 16. számában
jelent meg.


Kőműves Anita
Népszabadság

Az amerikai elnök szerint az ország gazdasági fejlődéséhez immár nem elég, ha a fiatalok kijárják a középiskolát. Még legkevesebb két év tanulásra van szüksége mindenkinek ahhoz, hogy olyan tudásra tegyen szert, amellyel helyt tud állni a huszonegyedik század globális versenyében, ezért ingyenessé tenné a kétéves közösségi főiskolákat mindenki számára. Ezekben a helyi cégek igényeinek megfelelő szakmákat is el lehet sajátítani, de a többség matematikát, irodalmat, informatikát és természettudományokat tanul. Olyan tárgyakat, amelyek képessé teszik a későbbi fejlődésre, tanulásra.

Az amerikai sajtó szerint az elnökre és környezetére nagy hatással volt két harvardi professzor munkája, akik szerint a huszadik század részben azért lehetett Amerika évszázada, mert világelső volt az oktatásban.

Claudia Golding és Lawrence Katz 2008-ban megjelent oktatástörténeti könyve szerint a huszadik század elején az emberek látták, hogy a középiskolát végzettek jobb állásokat kapnak, ezért kikövetelték, hogy az ő szűkebb környezetükben is legyen ingyenes középiskola a gyerekeiknek. Az inasrendszerhez ragaszkodó Európa ekkoriban legyintett az ötletre. Ám Golding és Katz szerint a több tanulás nemcsak az irodai, hanem a kétkezi munkásoknak is hasznára vált. Könnyebben tanulták meg az új technológiákat, így őket vették fel a legjobban felszerelt gyárakba, és többet is kerestek, mint kevésbé képzett társaik. A fejlődés motorjává váltak. A The New York Timesban olvasható ismertető szerint Golding és Katz arra jutott: a középfokú képzés általánossá tétele a társadalmi egyenlőtlenségeket is csökkentette.

 

Ám az utóbbi harminc évben egyre kevésbé figyeltek az Egyesült Államokban az oktatásra, és ez egybeesett a gazdasági fejlődés lassulásával és az egyenlőtlenségek növekedésével. A képlet egyszerűnek tűnik: a 12 év tanulás már nem elég. Barack Obama nagy ívű javaslatai évek óta elbuknak az ellenzék által dominált törvényhozásban. Emiatt könnyű legyinteni a minap bejelentett javaslatára is. Úgysem szavazzák meg!

Ez lehetséges, ám ettől még fontos az üzenet. Az elnök kiállt és azt mondta, a főiskola nem csak a kiváltságosoknak jár. Milliókat buzdít továbbtanulásra, és afelé lökheti a tagállamokat, hogy szövetségi támogatás híján is kövessék Chicago és Tennessee példáját, ahol most vezetik be a közösségi főiskolák ingyenességét.

Most nézzük meg, a magyar miniszterelnök és kormánya mit üzen. Szerintük kevesebb gimnazista és több szakmunkás kellene. Olyanok, akik az általános iskola után nem bajlódnak matematikával, idegen nyelvekkel vagy irodalommal és az érettségivel, hanem gyorsan munkába állnak. Tizenegy év tanulás után. Ezek a diákok nem kapnák meg azokat a készségeket, amelyek segítségével később képesek tovább képezni magukat és alkalmazkodni a gyorsan változó piaci viszonyokhoz. Ezekbe az iskolákba pedig a legszegényebbek gyerekei járnak, akiket így a kormány nem is a XX., hanem egyenesen a XIX. századba lökne vissza.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.