galéria megtekintése

Kék szalag

2 komment


N. Kósa Judit

Sztrájkhoz lesz? – kérdezte a rőfös, amikor bementünk öt méter világoskék szalagért. Bólintottunk. 1991 ősze volt, a Magyar Nemzetnél éppen a frissen szabadult sajtó első munkabeszüntetésére készültünk. A kék szalag estére el is fogyott: minden konkurens tudósító kitűzte ugyanis.

Ez a negyedszázados történet jutott eszembe, amikor arról olvastam, hányan voltak elég bátrak fekete pólót venni, kockás inget, esernyős kitűzőt viselni múlt pénteken, és most is, hogy azt találgatjuk, vajon leáll-e ma délben öt percre az ország. Lesznek-e demonstrálók, kék szalagosok, s hány iskolában nem lesz tanítás.

A rendszerváltás eufóriája a tehetetlenség elmúltából táplálkozott. Az ország már tudta, hogy a demokrácia erőssé tesz, tisztában volt vele, hogy a szabad választás, az érdekképviselet és a kezdeményezés joga nem csak tankönyvi fogalom. A cselekvés képessége és a jobb jövőbe vetett hit pedig szolidaritást szült. Aztán eltelt huszonöt év. A rendszerváltók nemzedéke illúzióit vesztve öregedett bele abba a felfoghatatlan tapasztalásba, hogy épp a demokrácia hajdani legradikálisabb úttörői építik újra a szeme láttára a jogfosztás rendszerét, és épp ők kreálnak földhözragadt, haspárti ideológiát a felvilágosodott eszmék helyébe.

 

Márpedig nincs szolidaritás áldozat nélkül. Annak, aki kiállásával a mások küzdelme mellé áll, valamit fel kell adnia: lehet, hogy csak a kényelmét, de gyakran a biztonságát is. És legfőképp a kívülálló státuszát. A mai napon például lélekben el kell fogadnia, hogy bár a Pedagógusok Szakszervezete által szervezett sztrájk a szemlélő számára majdhogynem közömbös követelésekért folyik, ez pusztán azért van, mert a kirívóan munkavállaló-ellenes jogszabályok szerint csak a dolgozók gazdasági-szociális érdekei ­miatt lehet munkabeszüntetést szervezni. Magyarán, amikor a PSZ a bérpótlékokat, intézményi önállóságot vagy a 22 órás pedagógus munkaidőt tűzi a zászlajára, akkor kiválasztotta a „sztrájkképes" pontokat az elmúlt hónapok követeléslistájából.

Tehát: fontos a mai sztrájk, amit az is mutat, hogy egy követelést még kedden gyorsan teljesített a kormány. De az igazán lényeges az a gondolkodásmód, amely a CKP, a PSZ és a PDSZ – sokszor átfedésben is lévő – pontjaiból kiviláglik. A meggyőződés, hogy az iskola nem állami kegyből adott és az uralmon lévők rögeszméi szerint létrehozott erőszakszervezet, hanem az állampolgárok igényei szerint formált szolgáltatás. A rendszer egyetlen releváns célja, hogy a lehető legjobb tudást biztosítsa minden tanulói csoportnak, és ennek érdekében megfelelő körülményeket kell teremtenie a nevelők számára, hogy a munkájukat a lehető leghatékonyabban végezzék el. A fenntartó, az óraszám, a tanterv és a tankönyv mind olyan részprobléma, amelyre innen nézve kell jó választ találni.

A kormány viszont tárgyalni sem hajlandó az igazán fontos kérdésekről. Kizárólag az időhúzásra, a kifárasztásra játszik, és nem nagy művészet felismerni, hogy csak az erő nyelvén ért. Ez hát a tétje minden öt percnek és minden kék szalagnak a mai napon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.