galéria megtekintése

Kandikamera

4 komment


Szalai Anna

Lehet, hogy Tarlós Istvánt rejtett kamerákkal figyelik és egyszer csak szól valaki, hogy vége, átverés volt az egész. De egyelőre hiába várjuk, hogy végre egy jót nevessünk. Úgy igazán belülről, feloldozó jelleggel. Csak figyeljük az egyre kínosabb jeleneteket. S hallgatjuk a főpolgármester abszurd magyarázatait a kormánynak a főváros számára hátrányos lépéseiről.

A népnyelv által szívatásként meghatározható folyamat látványos eleme az M3-as metróvonal felújításának ügye. (Még akkor is, ha elfogadjuk Tarlós kiindulópontját, miszerint a vonal nem 4 év alatt lett 30 éves.) Nyitányként Lázár két éve megüzente, hogy Budapest ne is reméljen uniós pénzeket se erre, se másra, mert azok a vidéki projektekre kellenek. Néhány hónapos politikai látványharc után a kormány mégis felvette a rekonstrukciót az uniós projektlistára, sőt az idén meghökkentő nagyvonalúsággal meg is emelte a költségkeretet. A főpolgármester – na ugye! felkiáltással – elégedetten hátradőlt. Bár kicsit izzadhatott a háta, elvégre a metrókocsi-felújítást a kormány által erősen kommendált orosz partnerrel kellett tető alá hoznia Budapestnek, ráadásul hitelből. (Ja, elnézést, teljesen tiszta tenderen győztek, miután kizárták az olcsóbb ajánlatot adó versenytársat.)

A kormány ugyan nem adott egy fillért sem, de megtiltotta az új kocsik vásárlását, mondván azok túl drágák lennének. Ezzel viszont kizárták az uniós támogatást. Biztosították ugyanakkor a városvezetést, hogy a kormánynak fontos az M3-as metró felújítása. Igaz, a kiviteli tervek elkészítésére sem adtak állami forrást. Sebaj, majd visszakapja a főváros ezt az uniós támogatásból. Abból, amire a kérelmet még be sem nyújtották, sőt nem is fogják mindaddig, amíg a főváros meg nem kötötte a vállalkozói szerződéseket, amit viszont csak akkor tehetne, ha lenne hozzá fedezete. S az erről szóló mismásolás közben arra is rávették a fideszes többségű városvezetést, hogy vásárlás helyett inkább béreljen buszokat a pótlásra. Még akkor is, ha az drágább és csúszást okozhat. Majd alakítottak rá egy bizottságot, saját biznisszé téve a budapesti buszpótlást is.

 

Tarlós már maga sem hisz a saját kormányában. Brüsszelt kérdezi, ahonnan dodonai sejtelmességű választ kap: „örömmel részt vesznek a finanszírozásban”. Értsen alatta bárki bármit. Ő például azt, hogy lesz vissza nem térítendő támogatás. Az illetékes minisztérium hitelt hall ki belőle. Nem csoda. A beruházás ugyanis egyszerűen nem szerepel a kormány ­Európai Bizottsággal leegyeztetett közlekedési nagyprojekt-listáján. Hiába született róla kormánydöntés. Tarlós tehát olyasmire vár, amit Brüsszel meg sem adhat. Ehhez előbb a saját kormányának kellene elköteleznie magát a beruházás mellett.

Csakhogy az uniós pénzekre sokan ácsingóznak Tarlós saját politikai közösségéből is, ki-ki saját vállalkozói körrel. S egyre idegesebbek azok, akiknek eddig nem jutott a koncból. Mások szerint a metrófelújítás annyira fontos projekt, hogy a kormány mindenképpen megoldja, akár más beruházás kárára, uniós ingyenpénz nélkül is. Például a Déli és a Nyugati pályaudvar átépítése, illetve a Nyugat Liget elhagyható. Minden lehet. Még az is, hogy a végén felfedik a rejtett kamerát és megtudjuk az igazságot. Nem lesz vicces. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.