galéria megtekintése

Jogállam – zárva!

9 komment

Dr. Dávid Ferenc

Egy éve – 2015. március 15-én – lépett hatályba a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló 2014. évi CII. törvény. Akkor is egyértelmű volt és most is az, hogy a magyar társadalom döntő többsége elutasítja a kiskereskedelmi üzletek hét végi nyitva tartásának ésszerűtlen és durva korlátozását. Egy év alatt kilencezerrel csökkent a foglalkoztatottak száma a kereskedelemben, és csak 2015 első fél évében kétezerrel lett kevesebb az üzletek száma a kiskereskedelemben. A boltokat, áruházakat üzemeltető vállalkozások száma is megcsappant, hiszen 2012-ben számuk még 104 ezer volt, 2015-ben már csak 97 ezer. A szuper- és hipermarketekben a pénteki–szombati roham miatt szinte elviselhetetlen a zsúfoltság, a kereskedelmi alkalmazottak rengeteget túlórázva, nyújtott műszakban dolgoznak. A kormányzó pártot és az ötletgazda kereszténydemokrata csatlós-csapatot azonban nem érdekli a gazdasági szektor képviselőinek a véleménye, a vásárlók igénye, a mikro-vállalkozók, családtagjaik és a munkavállalók jövedelmi pozícióinak romlása.

Lassan belenyugszik az ország lakossága, hogy a hatalmon lévők a hét utolsó napjára végleg bezárták az üzleteket, hiszen az elmúlt tizenkét hónapban a boltok újranyitására irányuló valamennyi népi kezdeményezés elbukott a Nemzeti Választási Iroda (NVI) és a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) fórumain. Így járt a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) is, amely tavaly januárban, majd márciusban kezdeményezett népszavazást, de a már mindenki által jól ismert, durva „ki ér oda hamarabb" technika alkalmazásával a politikai élet volt és jelenlegi szereplői kiszorították beadványainkat. A pártpolitizálástól konzekvensen távol maradó VOSZ közössége úgy értékelte a kialakult méltatlan helyzetet, hogy nem vállalja a reménytelen versenyfutást a pártokkal és képviselőikkel. Azért léptünk hátra, hogy biztosan elkerüljük az iratérkeztetés körüli lökdösődést és az ízléstelen iszapbirkózást. Ez persze nem jelenti azt, hogy a népszavazási kezdeményezéssel ebben a tárgyban nem rokonszenvezünk. Ellenkezőleg. Továbbra is elutasítjuk az ostoba, piac- és versenyidegen szabályozást, de a sportszerűtlen gladiátorharcban nem veszünk részt.

Február 23-án és 29-én új fejezet nyílt a népszavazás intézményének hazai történetében, és ez is a vasárnapi zárva tartáshoz kötődik. Február 23-án (a „fekete kedden") félelmetes alakok gátoltak meg egy szocialista politikust állampolgári jogainak gyakorlásában a Nemzeti Választási Iroda épületé­ben. Az NVI vezetője nem törődött a népszavazást kezdeményező személy (Nyakó István) biztonságával, nem óvta a hivatal tekintélyét, és figyelmen kívül hagyta azt az alapkövetelményt is, hogy az állam magas rangú alkalmazottjaként teljes körű felelősség terheli az általa vezetett intézményben történtekért. Pálffy Ilona nem szimpla jogalkalmazó, hanem a jogállamiság szempontjából kiemelt fontosságú szervezet első számú embere. A február 23-i agresszió azonban nem rendítette meg a hivatalvezető asszonyt, sőt ország-világ előtt hangsúlyozta: minden rendben és jogszerűen zajlott. A rémtörténet a Nemzeti Választási Bizottság fórumán folytatódott, de ott már valóságos cirkusszá vált. Az NVB ugyan jogellenesnek minősítette a borotvált fejűek félelemkeltő fellépését, de ezzel egyidejűleg az NVB elnökének a választás tisztaságát biztosító javaslatát leszavazták, a kopaszok segítségét elfogadó polgármesterné asszony ostoba és kezelhetetlen kérdését befogadták, Nyakó indítványát annullálták, az NVI hibájának megállapítását és az iroda törvényes működéséért felelős vezető megrovását elmulasztották, a népszavazás intézményét bemocskolták, az eljárást kutyakomédiává züllesztették.

 

Azóta a Kúria határozatban rögzítette, hogy az esélyegyenlőség és a rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvi követelményét sérti, hogy ismeretlen (!?) személyek Nyakó Istvánt akadályozták az országos népszavazás kezdeményezéséhez fűződő jogának gyakorlásában. Ezt eddig is mindenki tudta, de továbbra is kérdés marad: kik voltak ezek a „jól fésült" fiatalemberek, kik a megbízóik, mi lesz a népszavazás intézményével, mi a sorsa Nyakó István kezdeményezésének?

Marabu rajza
Marabu rajza

Most egy kis visszatekintés és ábrándozás következik. Milyen egyszerű lett volna értelmes szakmai vitát folytatni 2014 őszén, és nem ráerőszakolni a magyar társadalomra a KDNP által kierőszakolt sületlenséget! Mennyivel derűsebb lenne ma az életünk, ha a törvényhozó hatalom nem arra törekedne, hogy a polgárok vásárlási lehetőségeit szigorú szabályok közé szorítsa, és nem arra fecsérelné az államgépezet energiáit, hogy jó szándékú népszavazási kezdeményezéseket ravaszul elgáncsoljon! Mennyi bosszúságtól menthettek volna meg minket, ha a nyári főszezonban hétvégenként a turisztikai centrumokban nem tettek volna lakatot a boltokra! Mennyivel jókedvűbben várnánk a tavaszt, ha hihetnénk abban, hogy Magyarországon egy népszavazási indítvány beadását nem akadályozhatja meg huszonöt – a zöld sasok környezetében dolgozó vagy szocializálódó – szigorú tekintetű zsoldos fenyegető fellépése. És mennyivel megnyugtatóbb lenne, ha az NVI és az NVB nem gátolná, hanem segítené a szakszerűen­ megfogalmazott és tisztességes szándékú népi kezdeményezések útba indítását.

Hamarosan kormányzati szintű döntéseket hoznak állami hivatalok, hatóságok és kutatóintézetek beolvasztásáról, megszüntetéséről. Javaslom, hogy az NVI és az NVB is kerüljön fel az intézményi „halállistára", mivel mai formájában mindkét szervezet tejességgel alkalmatlan a törvények által rájuk rótt feladatok ellátására. Micsoda abszurditás! Egy viszonylag egyszerű szakmai felvetés, egy klasszikusan a szociális dialógus résztvevőinek (munkavállalók, munkaadók, fogyasztók) érdekkörébe tartozó ügy – a vasárnapi boltzár – váltotta ki a közfelháborodást és hozta a megdöbbentő felismerést, miszerint az NVI és az NVB működése káros és fölösleges. Tevékenységüket a nép érdekeivel és akaratával szembefordulva fejtik ki úgy, hogy közben a kormányzati népszavazási kezdeményezést alázatosan támogatják. Úgy tűnik, a választási szervek tisztségviselői a népszavazási alapjogot is csak a hatalmi érdekek maradéktalan érvényesüléséhez szükséges szolgálati eszköznek tekintik.

Sosem gondoltam, hogy a VOSZ által elsőként felkarolt és általunk színtisztán szakmai kérdésként kezelt kereskedelmi intézkedés jogszerű opponálása a fizikai megfé­lemlítéshez is elvezethet. És azt sem hittem, hogy a boltok nyitva tartásának bornírt korlátozása ilyen élességgel rávilágít jogállamiságunk rozogaságára és demokráciánk gyengeségeire. Az üzletek vasárnap továbbra is zárva maradnak, mert a hatalom a nép ellenében (még) így akarja. De, ami ennél sokkal fontosabb és ijesztőbb: a központi boltzár bevezetése után esetleg jöhet a centrálisan elrendelt szájzár intézményesítése is. Megelőzve a nagyobb bajt még időben felteszem laikus kérdésemet: akarja-e Ön, hogy a Nemzeti Választási Iroda, a Nemzeti Választási Bizottság vagy bármelyik közhatalmi szerv akadályozhassa a magyar nép szabad véleménynyilvánítását? Szavazzunk egységesen „NEM"-mel, legalább négymillióan!

 

A szerző a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.