galéria megtekintése

Izrael pecsétje

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 05. számában
jelent meg.

3 komment


Miklós Gábor
Népszabadság

Azt olvastam a minap, hogy egy tizenéves kisfiú, egyébként turista, talált egy majd ezeréves pecsétnyomót Jeruzsálemben. Az agyagból készült eszköz az ókori keleten fontos hitelesítő eszköz volt. És ebből – ez most a szenzáció – kiderült, hogy a pecsétnyomó héber, izraelita eredetű.

De miért az örömrivalgás, ha egyszer amúgy is Izraelben találták a leletet? Ott, ahol elég leásni pár métert, hogy valami nagyon régi dolgot leljenek. A pecsétet azonban abban a sitt-tömegben találta a gyerek, amelyet a Templom-hegyen ástak ki.

Építkezés volt ugyanis a Sziklamecset körül, s tonnaszámra szállították el a köveket, homokot, földet a területről. Állítólag titokban. A Templom-hegyen az izraeliek nem ásathatnak, nem kutathatnak, ott a Vakf, egy muzulmán vallási alapítvány gyakorolja a hatalmat, de a rendet az izraeli rendőrség is biztosítja az arab biztonságiak mellett. Az ásatás nagyon érzékeny dolog. A zsidók számára a Templom-hegy – a bibliában a Mórija hegye – különösen szent hely. A Talmud bölcsei szerint az itt gyűjtött porból formálta meg az örökkévaló Ádám testét. Itt van a kő, amelyen Ábrahám feláldozta volna fiát, Izsákot, ha egy isteni hang nem állítja meg. És itt állt a Dávid király által emelt oltár, majd a Salamon emelte Első templom, amelyet az asszírok leromboltak. És itt állt az újjáépített Második templom. Annak nyugati falánál, lent a siratófalnál imádkozhatnak a zsidók. A templomot a rómaiak rombolták le.

 

Az Omajjád kalifák építették fel aztán a Szentföld szerintem legszebb épületeit, a Sziklamecsetet és az al-Aksza mecsetet. A muzulmánok számára ez, a Nemes szentély hitük harmadik legszentebb helye. Innen szökellt csodaparipája hátán a mennyekbe Mohamed próféta. A bökkenő az, hogy a hivatalos muzulmán álláspont szerint a mecsetek helyén nem volt semmiféle zsidó templom. A Vakf ezért megakadályoz minden olyan kutatást, amely megerősítené a hely zsidó jellegét. A pecsétet magyarországi születésű régészprofesszor, Gabriel Bárkay azonosította.

A Templom-hegy csupa robbanóanyag. Zsidók elvileg felmehetnek oda, de tilos imádkozniuk. Az ajkuk sem mozoghat. A rabbik sem támogatják, hogy oda menjenek. De azért mennek izraeliek és más nem muzulmán turisták is. Ám a mecsetekben és körülötte állandóak az összeütközések. Az al-Aksza védelme jegyében a látogatókat kővel dobálják, leköpdösik, kergetik a szent hely önjelölt őrei. Az izraeli rendőrség időnként letartóztatja őket. Az al-Aksza védői attól tartanak, hogy a mecsetek ellen merényletet követnek el. Erre volt már példa. Még inkább attól, hogy a fanatikusok megpróbálkoznak a Harmadik templom felépítésével. Vannak vakhitűek Izraelben, akik az állatáldozatok felújítását gyakorolják. Bibliai előírás szerint ruhákat, díszeket készítenek, és tervezik az eredeti salamoni épület újjáépítését.

Az egyik nép történetének eltagadása miatt háborodik fel, nehezményezi, hogy nem fohászkodhat ott, ahol ősei tették. A másik tart majd ezerötszáz éve fennálló szent helyei elleni támadástól. Nincs mindenki számára elfogadható igazság. A pecsétsztori mindenesetre érdekes.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.