galéria megtekintése

Itt a hitel!

6 komment


Révész Sándor

A válság előtti ősidőkben, amikor polgártársaimra rásózták az azóta bedőlt hitelek százezreit – úgy forintban, mint devizában –, volt egy reklám, melyre ma is élesen emlékszem. Puccos esküvőn az örömapa dicsekszik az egyik vendégnek, hogy „a hitelből kijött az esküvő, a nászút, és az új kocsinkat még nem is láttad”! Jó nagy lehetett az a hitel. Pláne azoknak, kiknek örömapányi korukra sem gyűlt össze még az esküvőre való saját megtakarítás sem. Ő volt a követendő minta, a büszke örömapa, aki felhőtlen boldogságban költötte a sok pénzt, amije nem volt neki, s amennyinél még – kamatnyival – többet kellett (volna) élete alkonyodó évtizedeiben a bank számára kitermelnie.

Ezen örömapák derűje borult borúba az adósság drámai terhe alatt. Régi emlék már az esküvő, a nászút, az egykoron új kocsit meg alkalmasint áron alul el is kellett adni már, hisz a benzinkút helyett már amúgy is a bankba kellett vinni a pénzt.

Egy ideig ilyen reklámokat nem nagyon láttunk. Hanem inkább olyanokat, melyek hitel helyett betéteket ajánlottak. Hogy azzal a sok pénzzel, ami a zsebünkben van, menjünk az X bankba, mert a zsebünk nem fizet nekünk kamatot. Mostanában viszont ismét a felelőtlenség apoteózisa zengi be a reklámszektort.

 

Az ész azt mondja, ne vegyél jobb tévét, sporteszközt, kocsit, mint amilyet megengedhetsz magadnak. A hedonista lélek meg azt mondja: de igen! A baráti referenciacsoport pedig a hedonista lélek szavának ad normatív erőt: hát hiszen most mindent lehet, most mindenre kapsz hitelt, megát is, ha kell. És így aztán majd mindent megfizethetünk kamatostul, amit nem tudunk megfizetni. A szemünk előtt verbuválják a jövő hajótörött adósait. Akiket hagyhatunk majd megfulladni az ártatlan gyerekeikkel, vagy keserű vegetálásra mentjük az életüket az adónkból meg a bankoknak fizetett magasabb díjakból, alacsonyabb betéti kamatokból.

És akkor mit tegyünk? Piacgazdaság nélkül senkinek nem telik semmire, reklám nélkül piacgazdaság nincs, a piaci reklámot nem a köz fizeti, hanem a piaci szereplő, az tehát nem a közérdeket, hanem a reklámozóét fogja tükrözni. A reklámnak persze vannak etikai és törvényi korlátai, de ha ezt kiterjesztjük mind­arra, ami szerintünk helytelen döntésre sarkallja embertársainkat, akkor a tiltási lehetőségeket korlátlanná tesszük, mindenki kitilthatná a konkurenciáját a nyilvánosságból, aki jó hatalmi kapcsolatokkal rendelkezik, és a fene megette az egészet.

Tűrni kell. De egyáltalán nem kell némán és tétlenül tűrni. Miként másban – a még fontosabb dolgokban –, ebben sem. A mások szabadságát annál könnyebben viseljük el, minél jobban használjuk a magunkét. Pontosan arra kellene életszagú, életre nevelő iskola, a közszolgálatiság ereje a médiában, a civilek ereje a közéletben, hogy a rossz irányba sodró reklámok erejével szemben legyen ellenerő. Jótékony ellenhatás. Mert most nincs. Abszolúte nincs.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.