galéria megtekintése

Írás vagy áltatás

2 komment

Barkóczi Balázs

„Ahogy nem létezhet állam és társadalom polgárok nélkül, nem létezhet közösség és nemzet sem kultúra nélkül." (Kormányprogram a polgári Magyarországért, 1998)

Sarka Katának hála most megcsodálhatjuk Rogán Cecília igazán dögös dekoltázsát, amint a Balatont élvezte." (Ripost.hu, 2015)


Fontos vita kezdődött el a Népszabadságban április 3-án Pető Péter cikkével, A lájkvilág uraival. Pető nem kevesebbet állít, mint hogy a mai „látványtársadalmat" alkotó osztályok egymástól különálló osztályok, s az osztálykülönbség egymással szemben álló vágyakon és célokon alapul, ezért közöttük a szolidaritás és a párbeszéd szinte lehetetlen. Így a mai társadalom önkifejezési eszközéül szolgáló internetes közösségépítő csatornák használatával a politikai radikálisok számára valósult meg az a több száz éves liberális álom, hogy közvetítők nélkül, közvetlenül érhessék el a polgárok széles rétegét. A szabadság érdekében liberalizált információs csatornákat tehát pont a szabadság ellenségei használják eredményesebben – elég, ha Trump népszerűségére vagy – teszem én hozzá – az ISIS propagandavideói által megszédített, dzsihadistának álló nyugati fiatalokra gondolunk.

A társadalmi szolidaritás hiányát megérteni kívánó vita Böcskei Balázs cikkében folytatódik (Miért adják fel?). Böcskei szerint a fekete ruhás nővérként elhíresült Sándor Mária kudarca az önálló baloldali nyelv, vagyis az elesettekről és társadalmi „vesztesekről" szóló érdemi párbeszéd hiányának és a civil aktivizmust látvány- és lájkpolitizálásként értelmező liberális felfogásnak az eredménye. Következménye pedig a radikális jobboldal térnyerése azok körében, akikről a „demokratikus" jobb- és baloldal pártjai egyaránt hajlamosak megfeledkezni vagy őket mint kínos és vállalhatatlan társadalmi csoportot figyelmen kívül hagyni. (E sorok írása közben az egészségügyi dolgozók fekete ruhás szolidaritási mozgalma egyelőre csak a Facebookon szerveződik.)

 

Mindkét szerzővel egyetértve azt állítom: a posztmodern politikában a saját politikai erejét a látványpolitizálás oltárán feláldozó liberális középosztály válik dominánssá. Ez a középosztály azonban valódi polgári értékek híján képtelen megfékezni a politikai párbeszédet hosszú ideje leblokkoló gyűlöletpolitikát.

A közösségi média – így például a Facebook – bevonása a közügyekről szóló párbeszédbe szellemileg szabad polgárok közösségét feltételezi. A mai pártok saját rajongótáboraik igényeihez hangolt kampánya azonban megkérdőjelezhetetlen, árnyalatoktól mentes nyelvi univerzumokat eredményez. Ezekben a jó és a ­rossz, a káros és a hasznos, az ésszerű és az ésszerűtlen világát éles határvonalak választják el egymástól. Mivel megszólítottként mindannyian ezen univerzumok részei vagyunk, ennek kifejezései a közügyekről való gondolkodásunk természetes talpkövei. És bár ugyanazokon a közösségi csatornákon keresztül kommunikálunk egymással, különbözőségeinket csak az általunk megosztott tartalmak minőségével tudjuk kifejezni. Mi színházi előadások kritikáit, komolyzenei videó­kat rakunk ki idővonalunkra, míg „azok" sorozat­előzeteseket ugyanarról a Port.hu-ról és mulatószenét ugyanarról a YouTube-ról. A forrás ugyanaz, a tartalom közzétételi módja ugyanaz, az üzenet ugyanaz, a szándék ugyanaz – digitális önképünk megmutatása. És ezzel olyan egymás mellett élő, de átjárhatatlan digitális valóságok jönnek létre, amelyek mindegyike nélkülözi a kritikát – úgy „fenn", mint „lenn". A középosztály kultúrája így egydimenzióssá válik. Az üzenet elsődlegessége miatt lemond saját kritikai attitűdjéről (beleértve a rendszerkritikai szükségszerűséget is!), és elveszti a szó klasszikus értelmében vett polgári jellegét. Így képtelen arra, hogy a társadalmi szolidaritás kezdeményezője legyen.

Pedig a középosztálynak a magyar történelem során soha nem látott lehetőségek állnak rendelkezésére saját polgáriasulásához. Ezekkel azonban – kritikai szemléletének elvesztése miatt – képtelen élni. Egyfajta „újpozitivizmus" jegyé­ben csak a funkcionalista tudományokat fogadja el értékesnek. Vagyis azokat, amelyekről elhiszi, hogy képesek kézzelfogható eredményeket felmutatni. Az ökológiát, mert megoldást keres a globális felmelegedés lefékezésére. Az orvostudományt, mert a rák ellenszerét kutatja. A gyógyszerészetet, mert nagyobb hatásfokú fájdalomcsillapító tablettákat fejleszt ki. Mindeközben a bölcsészettudomány csupán a szórakozásként, vagyis a szabadidő hasznos eltöltésének egyfajta eszközeként felfogott irodalom formájában létezik számára. A gondolatot hordozó írott szavak helyét átveszik az üzenet azonnali továbbítására képes digitális adathordozók.

Egy társadalom minden korban az irodalmon (tehát a nyelven) és a művészeteken keresztül szólal meg és fejezi ki önmagát. A magyar liberális középosztály előszeretettel gúnyolódott Tamás Gáspár Miklóson, mikor ő az eredeti és aktuális témák iránti érzékenységet hiányolta a kortárs magyar irodalomból. Ugyanilyen előszeretettel gondol „lúzerként" a bölcsészettudományok művelőire. Pedig ha egy generáció nem találja meg a számára érvényes nyelvet, amelyen keresztül a költő egy egész nemzet énekese lehet, vagyis kifejezheti aktuális szorongásinkat, vágyainkat, a világról alkotott elképzeléseinket – akkor az a generáció elveszett. Az írástudó ember ugyanis mindenkor közéleti ember. Érdekes, hogy a gondolatok szabad és szabatos nyelvi és művészi kifejezésében rejlő „veszélyt" a kormányzati oldal sokkal hamarabb felismerte, mint az önmagát felvilágosultnak gondoló középosztály. A Magyar Művészeti Akadémia létrehozása mögött húzódó központosítási törekvés és a Magyar Idők című propagandalapban a Kertész-életmű fontosságát relativizáló próbálkozások ezt igazolják.

Hiba lenne a Gutenberg-galaxis végének illúziójába ringatnunk magunkat. Ha a mindenki számára fogható üzenetekkel szemben a gondolat a kiválasztott kevesek Szent Grálja lesz, úgy a világról alkotott képünket mindenkor ők fogják elsődlegesen meghatározni. És akkor a középosztály saját polgári attitűdjének fájó hiánya miatt maga dobja majd a gondolat nyelvét nem értő és azt nem beszélő kiszolgáltatottakat a mesterséges gyűlöletkeltés áldozatául.

A szerző politológus, tanár

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.