galéria megtekintése

Hol a hetes?

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 29. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A hangszóróból pattog az információ: a 4-es metró üzembe helyezésével szombattól jelentősen megváltozik a felszíni közlekedés rendje Dél-Budán, a belvárosban, Zuglóban és Újpalotán, valamint Budaörsön és Törökbálinton. A megszűnő járatokról a módosuló útvonalakról és menetrendről az utasok a Budapesti Közlekedési Központ honlapján tájékozódhatnak. Kikapcs.

Ha nemzeti konzultációnként szétküldhetett a kormány kétmillió levelet, kérdésenként egymilliárdért, akkor itt is lett volna mód némi közvetlen, papíralapú megszólításra

A bot megrezdül a kézben: akkor ez a busz nem jár majd? A kérdés elhal a zajban. A tanácstalanság más arcokra is kiül. A főváros közlekedési cége napok óta mantrázza a fenti szöveget, de az internetuniverzumból kiszorultak aligha jutottak közelebb a megfejtéshez.

 

Vannak néhányan. A legfrissebb kutatások szerint a lakosság 57 százaléka használ internetet. Vagyis csaknem a fele nem. Talán a BKK ifjú csapatának ez elkerülte a figyelmét. Tudom, hogy a gép számukra a létezés kulcseleme. S valóban ez a jövő. Csak ez most még a jelen, amit nem kevesen kénytelenek szerény eszközökkel, ezen belül internet nélkül megélni.

Egy 452 milliárdos beruházás költségvetésébe talán belefért volna néhány szórólap, tájékoztató kiadvány a 47 járatot érintő, a BKK által is az elmúlt évek legjelentősebbjének tartott forgalmi változásról. Ha nemzeti konzultációnként szétküldhetett a kormány kétmillió levelet, kérdésenként egymilliárdért, akkor itt is lett volna mód némi közvetlen, papíralapú megszólításra.

Talán már nem volt rá idő. A közlekedési cég januárban hirdette meg a változásokra vonatkozó társadalmi egyeztetést. S alaposan meglepődtek, hogy 7000 észrevétel érkezett a szintén interneten elérhető interaktív térképre. Azután Tarlós István kihirdette, hogy egyelőre nem változik a felszíni járatok kapacitása. És mégis.

A menetrendet meghatározó paraméterkönyvet a régi liberális rendetlenség korában a Fővárosi Közgyűlésnek kellett jóváhagynia, de a hatáskört az új városvezetés előbb egy bizottsághoz utalta, majd a takarékosság jegyében megszüntette.

A jóváhagyás joga György István főpolgármester-helyettesre szállt. S ő decemberben bejelentette: a 4-es metró átadása a BKV teljesítménycsökkenését vonja maga után. Az új vonal feletti járatokat ritkítják.

Az utas mit se tud erről, nem is érdekli. Az viszont nagyon is, hogy mikor jár a hetes. A buszcsalád négy járatából azonban három megszűnik. Majd észreveszik! Sajnáljuk, aki nem halad a korral, az lemarad. A buszról is.

Az információ irányított áramoltatása nem új hatalmi stratégia. Az internet bevonásával azonban még inkább kirekesztővé válhat. Példa erre a Városligetnek a múzeumi negyed okán készülő új építési szabályozása, amelyet nemrégiben partnerségi vitára bocsátottak.

A dokumentumok a főváros honlapjának egyik eldugott szegletében lelhetőek fel. Minek is nagy feneket keríteni a dolognak? A „szabályzat tartalmát a kormány által meghatározott program determinálja”.

Ahogy a főváros közösségi járatainak szervezését is. A 4-es metrót – a felszíni közlekedés rovására is – tölteni kell, különben elúszik az uniós támogatás. Ezt is az internetről lehet tudni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.