galéria megtekintése

Hisztis

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 22. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

A menedzserképzőben önálló lecke kellene legyen, hogyan nem viselkedhet egy cégvezető – és ennek kiváló példája lehetne Matyi Dezső. Nem azért, mert gigantikus adósságot halmozott fel az évek során, amelyet vagy ki tud fizetni, vagy nem.

Ez ugyanis előfordul. Jönnek válságok, születik pár rossz döntés, és kész a gond. Több vállalat ment már tönkre vagy sodródott a tönk szélére: ez abból kiindulva, hogy Magyarországon egy átlagos cég tíz évig működik, nem kirívó. Az annál inkább fontos szempont, hogy minderre hogyan reagál a cég vezérkara. Ezen ugyanis akár a sikeres kilábalás is múlhat, illetve a garantált bukást is okozhatja.

Van a beismerő típus, aki csődvédelmet kér, bezár, megszüntet, leépít, tárgyal. Mert meg akarja menteni a céget, hiszen ha valamiért évekig dolgozott, azt nem lehet veszni hagyni. Aztán van a dögöljetek meg ti is típus, aki inkább bedönt mindent maga körül, hogy más se élje túl az ő személyes válságát. És van nyilván a sumák, aki igyekszik kislisszanni a felelősség terhe alól.

 

Matyi Dezső pedig a hisztis. Partnereinek, hitelezőinek és általában senkinek sem veszi fel a telefont, hárít. Pedig mindenki tudja, hogy a problémák kezelése csak ideig-óráig odázható el. Tartozik, de csak nyögvenyelősen akarja ezt visszafizetni. Ha nem kap hitelt, szidni kezdi a bankárt – konkrétan Csányi Sándor OTP-vezér ellen kelt ki a Heti Válasznak adott interjújában.

Mert Csányi egyszerűen ki akart vele tolni: már megígérte a hitelt, aztán meg visszatáncolt. Mondjuk, a mostani állapotokat nézve ez logikus döntés volt a bank részéről, pletykák szerint valami aggodalmat keltő dolgot találtak, ami visszalépésre késztette a bankot. Tán sosem tudjuk meg, de mindegy is.

A hiszti felesleges és kontraproduktív bármilyen tárgyalás során, akkor is, ha a szóban forgó személy mellesleg egy cégbirodalmat épített fel a semmiből, és évtizedes munkája mindenféleképp elismerésre méltó és egyedülálló. Ha egy cég gigantikus mértékű, megmagyarázhatatlan és reálisan nem visszafizethető tartozásokat halmoz fel, akkor annak a cégnek nyitottnak és alázatosnak kellene lennie, hogy a problémája megoldható legyen.

Ám a sutyiban végbevitt átalakítások, a rejtőzködés nem éppen bizalomépítő ebben a történetben. Még akkor sem, ha a sutyiban átalakított cég garanciát vállal az adósság visszafizetésére.

Lehet, hogy Matyi Dezső jobban szeretne a Forbes címlapjáról visszanézni – ha pár évvel korábban jön Magyarországra a magazin, simán odakerülhetett volna –, de most nem ez a kérdés van napirenden. Ha azt akarja, hogy a közvélemény ne valamilyen gyanús figuraként tartsa számon, hanem egy sikeres vállalatvezetőként, aki most bajban van, akkor ezért tennie is kell.

Nem lehet sem a piacot, sem a bankokat, sem a devizaárfolyamot, sem mást hibáztatni, nem lehet bujkálni. Mert már csak az számít, hogy ki lehet-e mászni a gödörből, vagy sem. Sértődötten biztos nem megy.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.