galéria megtekintése

Hétköznapi utazás

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 16. számában
jelent meg.


Tanács István
Népszabadság

Békés megyében jártam hétfőn. Temérdek gép, tárcsás ember, dömper lepi el a 47-es utat. Fontos út, széttaposott észak–déli folyosó, jó hír, hogy végre felújítják. De nem haladnak vele. Pedig látszik, iszonyatos pénzt költenek rá. Széles sávban kivágják az út menti fákat. Egyik helyen ásnak valami mély árkot. A másik helyen betúrják a meglévőt. Így megy már lassan egy éve. Nemcsak itt, Szegedtől Bajáig az 55-ösön is. A végén talán 30 centivel lesz szélesebb az út, mint eddig volt.

Olyan településeken járok, ahol költségvetési csalás miatt elítélték a polgármestereket – ennek ellenére zavartalanul polgármesterkednek tovább. A mai jog szerint meg is tehetik. Roppant szociális problémák vannak, miközben dől az unió pénze és folyik szanaszét. Már alig látni olyan beruházást, amelynek más értelme is volna, mint hogy politikusok keresnek valami ürügyet, amire baráti vállalkozók nyerhetnek, túlszámlázhatnak, majd valahogy szétosztják a pénzt.

Egy helybeli ember beinvitál a neki baráti kocsmába. Meséli, hogy a közmunkások építik, amit lehet, megkapják rá a nyomorbért az önkormányzattól, de a felfújt költséget a közbeszerzésen sorozatosan nyertes kivitelező is vaskosan leszámlázza. Ne küzdjek, névvel úgysem vállalja senki – havi 47 ezer forint az isten lába errefelé.

 

Hallgatok egy ballib rádiót, találgatják, miért kell jobban a népnek a Jobbik, mint a „demokratikus ellenzék”. Hogy miért? Kéthetente elmegyek azon a felüljárón, amely egy korábbi szocialista potentát homokhordó kapcsolt részeinek mementója: már rég túlfutott a híd a vasúton, de egyre csak emelkedik. Ami itt felesleges hegy, az másutt felesleges bányató, amelynek esetleg a veszélyes hulladéknak számító zúzott aszfaltot is elrejtették a mélyére.

Majd mindenütt 40 kilométeres sebességkorlátozás, előzni tilos. Amióta megvannak az új traffipaxok, és be kell hajtani az árukat, sohasem lehet tudni, melyik út széli ház mögött bujkálnak a rendőrök a szupermasinájukkal. Azért, hogy kevesebb legyen a halálos baleset, persze!

Mondják az elemzők, Orbán milyen jól érezte, mi kell a népnek. Az ellenfeleinél jobban – egy ideig. Míg újdonat barátja, Mészáros Lőrinc és a tehetséges kis vejkója, Tiborcz István el nem kezdett a közpénzből milliárdokat halmozni. Ha érdekelné, érezné, hogy ez speciel nem kell a népnek. A nép itt a puritán királyokat szereti; akik odacsapnak annak, aki túl nagy kanállal nyúlkál a közösbe, másokat meg nem hagy élni.

Hogy mi kéne a népnek? Fenntartható, megfizetett munkahelyek. A többi jönne magától. De erre nem fordítanak eurómilliárdokat – Nyugat-Európa is jobban szereti, ha a periféria piac neki, de nem konkurencia.

Hallom, még mindig nem sikerült azonosítani, kié az az autó, amellyel Habony Árpád és Andy Vajna taposta a záróvonalat. Vele a KRESZ-t, a törvényt, a jogegyenlőséget. Engem bezzeg megtalálnának, ha 40 helyett 50-nel mennék a 47-esen. No, de kinek is volna amiatt erkölcsi alapja rászólni Habonyra? Tán Lézer Jánosnak, a Fidesz élő lelkiismeretének?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.