galéria megtekintése

Habony és Tsa.

12 komment


Batka Zoltán

Egy dolgot kevesen írtak meg a hedonista miniszterelnöki tanácsadóról, pedig tény: Habony Árpád eszméletlenül hatékony propagandamenedzser. Az általa működtetett gépezetnek köszönhetően­ a kormánypárt hetente él túl egy-egy olyan balhét, amibe a kilencvenes években garantáltan bárki belebukott volna. Ha Tocsik Márta ma fideszes lenne, jó, ha a mínuszos hírek közé tudna befurakodni a röhejes 800 milliós sikerdíjával.

Árpád (és mai terméke, a Fidesz) sikerének titka ugyanis egyszerű: az értelmiségi attitűdöktől és illúzióktól elszakadni képtelen baloldalhoz képest ő (és mai terméke, Orbán) azt adja el, amit mi, magyarok várunk tőle. Heti rendszerességű közvélemény-kutatásaikból pontosan látják, hogyan lehet definiálni a magyar választó legkisebb közös többszörösét: buta, mint egy marék szárazbab. Kiröhögnek minket, az már biztos.

Van miért. Társadalmunk közel fele – a fiatal értelmiség több mint 40 százaléka (!) – nem olvas híreket. Nincs olyan hatalmi visszaélés, korrupciós botrány, ami jobban lekötné őket, mint Fekete Pákó kalandjai vagy Berki Krisztián herevasalása. Nem mintha a hírfogyasztók nagy része sokkal jobb lenne. Elég bármelyik orgánum bármelyik cikkének kommentjein végigsuhanni.
Habony nem tett mást, mint jó menedzserként a befogadó közeghez formálta az üzleti stratégiáját. Megértette főnökével (nem volt nehéz), hogy fütyüljön az értelmiségre. Az olyan SZDSZ-gyanús izé, amúgy is csak pár százalék a választásokon.

 

A tömegirányításhoz más kell. Az orosz példa. Vlagyimir Putyin történelmi felismerése arról, hogy nem szükséges milliókat agyonlőni, mint Sztálin tette, hanem milliókat befektetni a propagandába, és lám, az emberek maguktól is menetelnek, énekelnek, tapsolnak, ha kell. Csak érezzenek erőt, remélhessenek biztonságot. A varázs­szó: politikai márkaépítés.

Az üzleti életben évtizedek óta ismert volt, hogyan hatnak a márkák az ösztönökre és hogyan győzik le az értelmet. Például a ­Nike-ról vagy az Apple-ről nagyjából mindenki tudja, hogy termékeik gyakran gyerek-rabszolgamunkával készülnek. Mégis óriá­si tömegek számára ezek a márkák a szabadságérzés szimbólumai. Kézenfekvő volt, hogy ezt a politikában is alkalmazzák. Ezért lett a Fidesz, a polgári Magyarország is egy márka, és ezért tud naponta győzni a valóságon, az értelmen.

A mű már forog, az alkotó (néha Ibizán) pihen. Pár hetente kell valami zengzetes bullshit nemzethalálról, ostromlott végvárról meg ragyogó jövőről. Jó sok lobogóval a háttérben – dünnyög a tanácsadó. Közben terülj-terülj asztalkám számukra az ország, ha véletlenül mégsem, hetente át lehet írni az alaptörvényt, vagy Paksot pántlikával átkötve átadni az oroszoknak. Édes mindegy. Csak egy dologra kell vigyázni. Nehogy egyszer Orbán Viktor terepjárója kamerák előtt elüssön egy kóbor kiscicát. Akkor ugyanis pillanatok alatt összeomlik a rendszer!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.