galéria megtekintése

Győzzön az igazságosság!

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 20. számában
jelent meg.

Dr. Quittner Pál

Az autópályadíjakat meghatározó törvény átütő sikere bátorít az alábbi javaslatok megtételére, amelyekkel még igazságosabbá lehetne tenni a közterületek használatát.

Az alapelv változatlan: a közpénzekből kiépült infrastruktúra használatáért azok fizessenek elsősorban, akik azt használják. Ezeket a díjakat is bérletként, egész évre, hóra vagy tíz napra lehetne megvásárolni az egész országra, illetve az éves bérleteket egyes megyékre is. A lakosság megtakarítása hasonló mértékű lesz, mint az új autópályadíjak esetében.

– Aha!!!... érvényes megyei autópálya-matricákat kérem ellenőrzésre felmutatni!
Marabu rajza

 

Hazánkban rengeteg kerékpárút épült közpénzből. De bármekkora is a kerékpárlobbi hangja, ezeket csupán a lakosság kis hányada használja. Ezért jogos a követelés, hogy vezessük be a kerékpárút-használati díjat. Ezt mindenkinek fizetnie kell, aki ráhajt az állam által kiépített kerékpárútra, vagy ott tolja a kerékpárját. Azokra a biciklikre, melyekre gyerekülést szereltek, 30, a férfi biciklikre 10 százalékos pótdíjat kell fizetni, mivel azokon egyidejűleg több személy is közlekedhet. A férfi gépekre a pótdíj szociális meggondolásokból alacsonyabb, mivel a vázon nagyon kényelmetlen utazni, és ezért ezt valószínűleg csak az alacsony jövedelműek vennék igénybe.

A próbaüzem tapasztalatai alapján a törvényt rövid időn belül nagy valószínűséggel módosítani kell. Ennek révén az éves bérletek olcsóbb változata is kapható lenne, mely csupán egy-egy nagyváros (pl. Budapest, Debrecen, de semmiképp sem a vörös Szeged) kerékpárútjainak rendeltetésszerű használatára jogosít fel.

Igazságtalan, hogy a Kossuth tér többmilliárdos átépítéséhez mindenkinek egyformán kelljen hozzájárulni. Azoknak, akik soha életükben nem járnak erre, és például az országgyűlési képviselőknek, akik naponta gyönyörködhetnek a csodálatos látványban. Ezért kövezethasználati díjat kell kivetni a tér díszburkolatának használatáért. Ezt mindenkinek, aki rálép a kövezetre, fizetnie kell. Gyerekkocsit toló személyek 30 százalékos pótdíjat fizetnek, mivel ők nagyobb közterületet foglalnak el. A Parlament előtt sátorozó tiltakozókra kempingezési különdíjat is ki lehetne vetni. Pénzt lehetne beszedni a Parlament előtt tüntetőktől is. A tömegigényre való tekintettel nagyobb (legalább 31 fős) tüntetések résztvevői 30-50 százalék kedvezményt kaphatnak, ha az Országgyűlés elnöke a magyarság érdekeivel összhangban lévőnek találja a tüntetést. A tüntetési díjakat speciális számlán gyűjtik, mely csak zászlóvásárlásra használható fel. Minden száz székely zászló után egy uniós lobogót is kell vásárolni. A székely zászlókat kötelező kitenni a Parlament ablakaiba. Hadd fújja őket a szél, áztassa az eső, rongyolódjanak szét a használatban. Az uniós lobogókat viszont gondosan összetekerve, mindenki elől védve kell elhelyezni a pincében, bizonyítva az utókor számára, mennyire komolyan vesszük uniós tagságunkat.

A kövezethasználati törvényt pár hét múlva módosítani kell. A díjfizetés kiterjeszthető lesz más nagyvárosok rendbe tett főtereire is. További módosítás alapján a kövezethasználati díjat az országgyűlési képviselők, családtagjaik, rokonaik és üzlettársaik költségtérítés címén visszaigényelhetik.

Régi hagyományt felelevenítve be lehetne vezetni a hídpénzt is. Ezt Budán és Pesten is be kell szedni. Így a honpolgár kétszer fizet. A tiltakozások hatására a néhány hét múlva esedékes módosítás a nemesség ősi adómentességi jogát felélesztve mentesíti a híddíj fizetése alól a Fidesz tagjait és a köztisztviselőket. Az országosan is aktív KDNP-párttagok reklamációját (összesen 17 fő), akik felháborodtak, hogy ők miért maradtak ki ebből a kedvezményből, a kormány nem vette figyelembe.

A legnagyobb eredményt azonban a budapesti metrókban bevezetendő lépcsőhasználati díjtól várhatjuk. Ennek alapján fizetni kell mind a fel-, mind a lefelé haladó mozgólépcsők használatáért azoknak az állampolgároknak, akik ezt igénybe veszik. Az észrevételek hatására a törvényt néhány hét múltán módosítani kell. Az észrevételek szerint, ahol nincs rendes lépcső, ott nincs fizetésmentes kerülő útvonal. Ezeken a helyeken az egyik mozgólépcső állna. Azon lehetne ingyen fel- és lefele is közlekedni. Ahol csak egy mozgólépcső marad, ott az váltakozó irányban közlekedne. Öt percig lefelé, öt percig felfelé. További törvénymódosítás során lehetne dönteni arról, hogy mi történjen azokkal az utasokkal, akiket a lépcsőn ér az irányváltás. A törvény előnyben részesíti a magyar vidéket: Budapesten kívül az egész ország területén ingyenes lesz a metrólépcsők használata.

Fenti javaslataimért nem várok díjazást. De egy jól fizető tanácsadói állást elfogadnék! Szakértői függetlenségemet bizonyítva, akármelyik kormánytól. Akár megfogadják a javaslataimat, akár nem.

A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem professor emeritusa

*

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.