galéria megtekintése

Gerinc nélkül

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 17. számában
jelent meg.


Papp Sándor Zsigmond
Népszabadság

A Magyar Filmhéttel valami azért kiteljesedett: most már minden van az új rendszerben is, ami a régiben volt. Csak jobb, nemzetibb és sokkal inkább közönségbarát. Mert a szakmázás csak olyan belterjes valami. Van tehát Magyar Filmakadémia, Magyar Filmhét és Magyar Filmdíjak, az Andy Vajna-féle rendszerváltoztatás tehát lezárult. Az alkotó hátradőlhet, a gép már magától forog?

Persze csodák azért most sincsenek, főként nem magyar csodák. A magyar film közönségét a filmhétnek sem sikerült látványosan emelnie, akármennyire is a nézők szempontjait is figyelembe vevő játékfilmek készülnek. Ezen, úgy tűnik, ezernyi Hajnal Tímea sem segít. A mustra számai elsőre ugyanakkor igen biztatók: 12 620 percnyi magyar film, azaz 105 dokumentumfilm, 87 fikciós rövidfilm, 62 animáció, 36 ismeretterjesztő film, 26 egész estés játékfilm és 16 tévéjátékfilm tekinthető meg.

A magyar néző számára leginkább felmérhető játékfilmek hároméves termése között kétségtelenül akad már egy-két biztató, sőt maradandó alkotás. Vagyis csak ezt nézve a magyar film agóniájának vége van, az Aglaja, a Viharsarok, az Utóélet vagy a Szabadesés már túl van a tinglitanglin, mond is valamit, nem csupán szórakoztat, azt is erőltetetten. Velük szemben ott van a Coming out, a Nejem, nőm, csajom, a Coach Surf vagy az Aura, amelyek inkább a magyar film paródiái, annak megcsúfolásai.

 

Rossz közönségfilmek persze mindig is voltak, éppúgy részei a rendszernek, mint a szerzői filmek, békésen elfértek egymás mellett. Csakhogy a mostani rend önmaga igazolására mindenáron megpróbálja eltolni a hangsúlyt az előbbi javára. Ezért nem készülhet el Pálfi György Toldija, és ezért készül el Goda Krisztina Kakukkfiók című filmje.

Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap igazgatója meg is magyarázta, miért nem biztosítják az igen költséges Toldi finanszírozását: az a baj, hogy Pálfi művésznek tartja magát. Vagyis nem az az iparos, aki csak úgy, magától beállna a sorba. Képzeljék csak el, mi lenne, ha Dragomán György úgy kaphatna támogatást legújabb könyve megírására, ha megfogadja, hogy igazi bestsellert ír, a művészkedést kissé félretéve.

Talán az a legnagyobb baj, hogy a jelenlegi rendszer az adófizetők pénzéért cserébe azonnali és látványos kasszasikert vár el a hosszú távú és így teljesen bizonytalan esztétikai siker helyett. Mert nem az „is-is”, hanem a „vagy-vagy” rendszerében gondolkodik. Nem a sokféleség bizonytalan, hanem a kiszolgálás egyetlen ízlését kívánja szolgálni. Valamit, ami számokban, nézőkben könnyen leírható, konvertálható, igazolható. És úgy gondolják, hogy erre és csak erre kaptak felhatalmazást a magyar nézők és a magyar filmgyártás nevében.

Ugyanezt a szemléletet látjuk viszont a közterek átalakításában, a műemlékek kezelésének szájbarágós esztétikájában, a Műcsarnok végzetes átformálásában. Csak semmi rizikó, semmi kortárs hebrencskedés. Az a jó, ami könnyen érthető, ami a szemlélőben nem hagy kétségeket.

Ilyen értelemben viszont minden művészet halálra van ítélve. Legfeljebb abban reménykedhetünk, hogy egy-két mű valahogy átcsúszik majd a szűrőn. És egyszer majd egy bátrabb, valódi tétekkel bíró filmszemlének ez adja a gerincét.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.