Ha valaki nem tudta volna, három teljes évig dolgozott a kormány a matricás útdíjrendszer januárban élesített átalakításán. Legalábbis Fónagy János legújabb, az egyik kereskedelmi televízió tegnap reggeli műsorában ismertetett értelmezése szerint így történt. Márpedig, ha így, azzal nem egyszerűen az a baj, hogy a fejlesztési tárca államtitkára két héttel ezelőtt a Népszabadságnak adott interjújában ugyanennek a munkának a kezdetére még tavaly késő őszi dátumot jelölt meg.
De legyünk megértők, talán csak arról van szó, hogy a korábbi közlekedési miniszter előző nyilatkozatainál úgy állt mikrofon és kamera elé, hogy nem volt teljesen tisztában minden részlettel. Sokkal kellemetlenebb, hogyha a szaktárca szakpolitikusa a színigazat mondja, mert akkor bizony bele kell törődni: nagy baj van. Hiszen az új közlés azt jelenti, hogy a kormány három év megfeszített munkával készített elő egy olyan változtatást, amelynek amatörizmusa még a kevés haszonélvező autós számára is világos, és ami miatt a miniszterelnök is magyarázkodásra kényszerült, majd három héttel a bevezetése után megalkotói kénytelenek voltak jelentősen módosítani.
De még így sincs rendben. Olyannyira nincs, hogy nemcsak a hivatalból kellemetlenkedő parlamenti ellenzék megmondóemberei, de a kormánypárt országgyűlési képviselői, meghatározó polgármesterei is kifogásolják. Legfeljebb az utóbbiak a pártfegyelem jegyében a kormány módosításai után most már csak zárt ajtók mögött duzzognak, és a nyilvánosságot átadják ellenzéki kollégáiknak. Mindenki maga döntheti el, hogy melyik változatot tekinti hihetőnek. Azt, amely szerint a kormány az idei költségvetés tervezetén tátongó tízmilliárdos lyukak láttán novemberben húzta ki az útdíjrendszer kiterjesztésének szerencsétlen lapját.