galéria megtekintése

Folytatások rabjai

0 komment


Csákvári Géza

Brian De Palma és William Friedkin aggodalmasan nézett egymásra, amikor George Lucas levetítette nekik 1977-ben a Csillagok háborúját. Azt előbbi odavetette, hogy élete legrosszabb filmjén van túl, az utóbbi engedékenyebb volt: gyerekprodukciónak és dajkamesének titulálta kollégája és barátja művét. Akkor még nem tudták: az úgynevezett új Hollywood-korszak végét jelenti Lucas intergalaktikus szappanoperája, és hamarosan a franchise fogalma lép a rendezők kultusza helyébe.

Senki sem bízott a sikerben, még Lucas is inkább elment legjobb barátjával, Steven Spielberggel piknikezni a nyitóhétvégén. Neki ez a túra is megérte, hiszen ekkor találták ki Indiana Jones kalandjait. És közben soha nem látott sorok kígyóztak a mozipénztáraknál. De Lucasnak nem is a jegybevétel hozta el máig tartó királyságát, hanem az: olyan szerződést kötött a stúdióval, amely kizárólagos jogot biztosított neki az úgynevezett merchandise-termékek forgalmazására. Senki sem értette, hogy ezért a korábban elhanyagolható bevételért cserébe miért mond le rendezői gázsija egy részéről.

A Star Wars logójával és szereplőivel készített használati és dísztárgyak, játékok és mütyürök bevételéből aztán szép lassan felépítette a Lucasfilmet. A birodalom visszavág és A jedi visszatér című folytatásokat már saját zsebből finanszírozhatta. George Lucas nem szerette Hollywoodot, az álomgyár viszont imádta őt. A mítosz, amit teremtett, mindent felülírt: teremtőjét és a rendszert egyaránt.

 

A most mozikba került Az ébredő Erőt rajongó készítette rajongóknak – az lett volna a csoda, ha az új rész nem dönt meg minden létező rekordot. Ezeknek nagy részét egyébként a szintén idén bemutatott Jurassic World tartotta idáig. Nem az eredeti filmtervekből való volt az sem. Az ezredfordulón az amerikai sorozatok minőségugrása miatt a mozi végleg elesett a tévével szemben. A legjobb írók, rendezők és színészek is megnyerhetőek a kockázatos projekteket még vállaló tévék számára. A gyártási költség alacsony, pár rész után fájdalommentesen elvethető, ami nem működik. Szemben a dollárszázmilliókba kerülő filmekkel. A moziban így marad a dinók és a vukik feltámadása, a Jurrasic Park vagy a Star Wars klasszikus részei­nek bombasztikus, ám óvatos remake-je. A filmek minőségéről még szót sem ejtettünk. Tegyük hozzá: ebben a kontextusban nincs is semmi értelme.

Az önismétlés biztosan nem tesz jót a művészetnek. Nem túl sűrűn találkozunk mesterművek folytatásaival, pedig Hollywoodban mindent megtesznek, hogy ez a szabály is érvényét veszítse: Ridley Scott már forgatja is a Szárnyas fejvadász második részét. Csodákat tenni viszont még mindig egyedi történettel és látásmóddal lehet. Nemes Jeles László, a Saul fia rendezője mondta, hogy egy első filmes előtt két lehetőség áll. Vagy olyat készít, mint mindenki más, és esetleg három-négy produkció után megtalálja a hangját, vagy mindennel szembemegy, és óriásit kockáztat. Így, az Oscar kapujában már bizton kijelenthető: neki megérte hazardírozni.

A Saul fia az Egyesült Államokban a Star Warsszal egy nap került a moziba. Amekkora előnyben van az amerikai film a hírverést illetően,­ annyival tartósabb lesz a magyar film emléke azoknál, akik mindkét alkotást megnézték.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.