galéria megtekintése

Fekete nyelvűek

1 komment

Hajba Ferenc

Negro anyakönyvi kivonatát ugyan nem tudják már módosítani, ő győri marad, munkaköri leírása sem változik, ám elköltözik otthonából a torok kéményseprője. Idehaza nem nevezték ki unikumnak a fekete fickót, de legalább az maradt, aki volt. A marketingeseknek nem tetszik ugyan a koromfekete ruhája, próbálták színé­ben és ízében is „mézesíteni, gyümölcsösíteni”, – de mindenféle kísérlet ellenére klasszikus formája megmaradt annak, akinek született: Negrónak.

Szegény kéményseprőnek mozgalmas élete van. A Győri Keksz a világra hozta, aztán cégestől együtt eladták: vevője, a Danone ellen még vásárlási bojkottot is hirdettek azok a magyarok, akik a Pilóta kekszet, a Vaníliás karikát, a Balaton szeletet meg a Negrót jobban szeretik a mindenütt kapható, számukra egyenízű márkáknál.

Sok haszna nem lett a laza hazai összefogásnak, de legalább nem szüntette be a Negro gyártását új, francia tulajdonosa, mondjuk azzal az indokkal, hogy szopogatása után fekete lesz az ember nyelve. Tavasztól azonban mégis bekövetkezhet a baj, mert az amerikai tulajdonosok hivatalosan is közölték: megkezdik a tárgyalásokat a potenciális vevőkkel a most éppen a Mondelez International csoporthoz tartozó Győri Keksz Kft., a Negro, és vele együtt az azt gyártó győri bázis eladásáról. Az egykori régi győri gyár most üresen, kifosztottan pusztul, az egykori cukorka és kekszgyártás aromájából már semmit sem érezni a közelben.

 

Az új tulajdonos Lengyelországba viszi a volt győri kekszgyár termelését „a hosszú távú versenyképesség fennmaradása és a növekedés érdekében.” A társaság szerint a „Negro nem illeszkedik a Mondelez azon stratégiájába, mely a vállalat regionális és globális kulcsmárkáira fókuszál.” Buksisimogatósan azért megemlítik: „Mindazonáltal a Negro fontos és szeretett helyi márka marad.” Győrben egyébként jelenleg a Negrót és a Halls cukorkát gyártják. Közülük a globális márka nyilvánvalóan a Halls, a Negro pedig a lesajnált helyi cukorka.

Pedig ha észrevennék az egyediségét, ha fektetnének a marketingjébe, ha megízleltetnék a világgal, a Negro alighanem igen életképes kaparója lenne a toroknak. De hát egyszerűbb a bevezetett és egyízű világmárkákat önteni a gyártósorról. A most éppen gyengélkedő konkurenciát pedig – még ha saját is – kivonni onnan.

A hungarikumok kinevezői pedig inkább hisznek a fröccsben, a szikvízben, a magyar akácban, a debreceni kolbászban és a kürtőskalácsban, mint egy valóban különleges magyar termékben.

A Negro gyártása egy ideig talán nem szűnik meg, csupán ellehetetlenül, hiszen amit nem promotálnak a világtermékekkel szemben, attól vakmerő dolog komoly bevételt várni.

A ma is titkos összetételű Negro pedig egyelőre szorgosan dolgozik tovább, bár akár sumákolhatna is, hiszen a cég – mint olvasható – már nem rá figyel, hanem az úgynevezett „kulcsmárkák gyártására koncentrál.”

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.