Az uniós költségvetés minden évben több százmillió eurós kockázatnak van kitéve a csalás, a korrupció és más bűncselekmények miatt. Ezek a bűncselekmények aláássák a jogállamiságot, csorbítják a polgároknak a demokratikus intézményekbe vetett bizalmát, és csökkentik a gazdasági és társadalmi fejlődésre fordítható forrásainkat. A költségvetés legnagyobb részét megfelelően költik el. Amikor az uniós közpénzek a bűnözők zsebébe vándorolnak, akkor ennek polgárok és a vállalkozások a fő kárvallottjai, hiszen így nem részesülhetnek az uniós kezdeményezések előnyeiből.
Ezért minden tagállam bűnüldöző hatóságainak egy szervezetként kell együttműködniük, amikor a csalások ellen küzdenek. Ma az EU nem képes hatékonyan felvenni a harcot az uniós költségvetést érintő bűncselekményekkel szemben. A bűnüldözés teljes egészében a tagállamok hatáskörébe tartozik, és az uniós költségvetést érintő bűncselekmények elleni fellépés szintje tagállamonként jelentősen eltér. A nemzeti szabályok közötti különbségek, a több tagállamot érintő esetek és a külföldön történő bizonyítékgyűjtés miatt is bonyolultabb az uniós szintű nyomozás.
A bűnüldöző hatóságok gyakran nem rendelkeznek a több tagállamot érintő nyomozások lefolytatásához szükséges szakértelemmel vagy forrásokkal. Európai léptékű problémával állunk szemben. Ezért a válaszunknak is európai léptékűnek kell lennie: egyértelmű feladat- és hatáskörökkel rendelkező európai ügyészségre van szükségünk, amely képes uniószerte nyomozati és vádemelési tevékenységet folytatni. Az ügyészség az Európai Unió alapjogi chartájának maradéktalan tiszteletben tartása mellett szorosan együttműködik majd a nemzeti bűnüldöző hatóságokkal, és az ügyeket – a nemzeti jogrendszereket is teljes mértékben figyelembe véve – az illetékes bíróságok elé terjeszti. A tagállamok bűnüldöző hatóságait nem helyettesíti, de segítséget nyújt számukra.