galéria megtekintése

Elő vagy utóbb

1 komment


Lakner Zoltán

Csak ellenfeleinek maradt szép emlék a 2014-es közös lista, hiába szólt a létrehozása mellett sok kényszer szülte érv. A megállapodást másfél évnyi elkeseredett vita előzte meg arról, ki az ellenzék vezetője, kik az összefogás tagjai. Az előválasztás ideájának lényege, hogy ez így ne ismétlődjék meg. A Republikon Intézet tavalyi javaslata arra épült, hogy a demokrata összefogás elkerülhetetlen a választási rendszer jellege és a demokrata csoportok széttagoltsága miatt. Előversengésre biztosan sor kerül, ésszerű, ha ez szabályozott viszonyok között, a választók bevonásával zajlik.

A Republikon felvetését alaposan megrágták az elemzők, a potenciálisan érintett pártok pedig forróbb vagy hűvösebb fogadtatásban részesítették az ötletet, ami beépült a köztudatba. Ezenkívül azonban nem történt semmi.

Egészen mostanáig, amikor a PM lépett színre egy új javaslattal. Ez részben kiegészíti, részben módosítja a Republikon koncepcióját. A PM az előválasztás előkészítéséért folyó küzdelem megnyílását is észlelte. A párt online előválasztást, ­viszonylag részleges választói adatszolgáltatást, relatíve bőkezű résztvevői hozzájárulást (átlagosan fejenként háromezer forintot), valamint  a listára is vonatkozó ­előválasztást és preferenciális (a másodlagos szimpátiákat is figyelembe vevő) szavazási eljárást indítványoz. Becslése szerint akár 300 ezer ember is beleszólhatna a jelöltek kiválasztásába, akiknek a legitimációja így erősebb lehetne, mint a pártelitek megegyezése vagy a véleményvezérek nyomásgyakorlása esetén.

 

Az előválasztás kimenetele az is lehet, hogy a pártokhoz és civil szervezetekhez tartozó indulók ­egészen váratlan elrendeződésben jutnak listás helyekhez, egyéni kerületi jelöltséghez, miniszterelnök-jelölti szerephez. 2017 végére teljesen ­átalakulhat a demokrata oldal politikai szerkezete. Nehéz elhessegetni a gondolatot, hogy pontosan ez a javaslat célja. Igaz, a nagy átrendeződés könnyebb azok számára, akiket nem köt régi szervezeti hagyomány, erős intézményi identitás. Nagy kérdés továbbá, hogy a folyamat végén előálló politikusmix, éppen csak összerázódva, rögtön neki tudna-e vágni egy parlamenti választási kampánynak. Különösen azt követően, hogy az előválasztási harc során a demokrata pártok rendesen leamortizálhatják egymást.

Az is felvethető, hogy nem tudni előre, mely pártok szavazói lesznek aktívabbak a folyamat során. Fennáll a veszély, hogy az előválasztás eredménye nem a demokrata közvélemény akaratának leképezése, hanem annak eltorzítása lesz. A stabil szervezettel, határozott politikai állásponttal, alkalmas jelöltekkel, feltüzelt támogatókkal bíró erők demokratikus eljárásban vihetik sikerre jelöltjeiket. Előzetes választókerületi koalíciókat kötve erősíthetik pozí­cióikat, kiszorítva riválisaikat, és elkerülve, hogy utólag kompenzálni kelljen őket. Vagyis egyfelől dönthet a nép, másfelől a hátsó szobás megállapodások így is létrejöhetnek, csak az előválasztás előtti fázisban.

Ilyen vagy olyan rizikó minden módszerben van. A legnagyobb kockázat talán az, ha csak annyi történik, amennyi eddig. Azt sem lehet mondani, hogy a PM javaslata kizárólag a meglévő pártok szavazótáborának összedrótozására törekszik: a civilek bekapcsolódása és maga a folyamat lehetőséget teremt a nyitásra. Ám ez még mindig csak technológia. Az előválasztás politikai fesztiválja figyelmet csikarhat ki a közvéleményből. De a nulladik ­feltétel mégiscsak az lehetne, hogy az ellenzék maga váljon érdekessé.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.