galéria megtekintése

Egyrészt: Internet, Taxi bá!

6 komment


Varga G. Gábor

A Szomszédok nyolcvanas évekbeli sofőrje, Takibá költözött abba az érdekvédőbe, aki a Facebookon így foglalta össze tegnapi várostorlaszolásuk célját: kötelezzék a szolgáltatókat, hogy a mobilalkalmazás-áruházaikból töröljék az Ubert! A taxis mentalitása emlékeztet a nyolcvanas évek szocializmusára, ráadásul úgy, ahogy van, butaság, mert a szolgáltatóknak semmi közük a mobiltelefon-gyártók alkalmazás-áruházaihoz. A magyar kormány sem tudná elintézni azt, amit kérnek, már persze ha akarná.

Minderről a géprombolás jut eszembe. Akkor is voltak csoportok, amelyeknek a technika fejlődése komoly érdeksérelmet okozott, sőt: nagyon nagy tömegek jogosan féltették munkájukat a gépektől, csak éppen azt nem látták be (nem is láthatták, hiszen nem voltak abban a helyzetben, hogy ezt megtehették volna), hogyan lesz a modern eszközök által jobb nekik is. Vagy azt, hogy ha nem is ők, gyermekeik már az addiginál kényelmesebb munkával kereshetik a kenyérre valót. A történelmi tapasztalatok szerint nem érdemes a technikai fejlődés útjába állni, mert reménytelen, azt inkább a saját céljainkra kell felhasználni. Ismerve, de nem ismételgetve minden érdeksérelmet és érvet az Uber kontra taxisok ügyben, fair megoldást javasolnék. Mi lenne, ha mindkét oldal vállalna valamit, amit a másik is komolyan vehet.

A taxisok például azt, hogy vállalják az online taxiórák bevezetését minél rövidebb idő alatt – hasonlóan a kereskedőkhöz –, egyszer­smind lehetővé teszik, hogy az utas mobiltelefonnal ellenőrizze a fuvardíjat, s végül csillagokkal minősítse őt, mint szolgáltatót. Később így az utas a csillagok száma szerint válogathat a sofőrök közül.

 

Az Uber vállalhatná, hogy egy hónapon belül elkészíti a szoftvert, amely elküldi az adóhatóságnak minden sofőrjük minden egyes fuvarját, sőt ha már ez létezik, előre be is szedheti tőlük az adót és továbbutalhatja a NAV-nak. Így Varga Mihály minisztériumának már csak annyi lenne a dolga, hogy megalkotja a fentiek bevezetéséhez szükséges jogszabályokat. Az államhoz garantáltan sok adó folyna be, gyanítom, több annál is, mint amennyi most az Uber jutalékaként kimegy az országból. De ha nem több, hát azzal összemérhető, elvégre a taxistársadalom adófizetési szokásairól mély tanulmányok nélkül is sokat tudnak mesélni az illetékesek. A kártyalehúzó egyik iparágban sem romlik el olyan sűrűn, mint náluk.

Ma az a helyzet, hogy a magánfuvarok nagy részére az Uber már rátette a kezét, s ha a cégek is rátalálnak szolgáltatásaik előnyeire, akkor komolyan átrendeződik a piac. A taxisok csak új szemlélettel, más hozzáállással vehetik fel a versenyt. Ahogy Vágási Feri mondaná: be kéne már menni ebbe az internetbe, Takibá!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.