Amikor néhány évtizede azzal bombáztam a külügy vezetését, hogy legyen tervezés és prognózis a külpolitikában, ezt megunván visszakérdeztek: „és ha lenne, mi lenne?”. A kérdés így lekerült a napirendről. A helyzet ma is ugyanaz. Az önálló magyar államnak száz éve soha sem volt saját külpolitikai stratégiája, a napi tevékenységét a jól vagy rosszul értelmezett pillanatnyi érdekek szabták meg, ami időnként ellentmondást nem tűrő kézi vezérléssel párosult. Kimagasló eredményeinkhez is véletlenszerűen, az események sodrásában jutottunk: a nyolcvanas évek első felében nemzetközileg magasan jegyzett közvetítői tevékenységbe éppúgy „belecsöppentünk”, mint a német egyesítésben játszott szerepünkbe. Az érdem abból állt, hogy a „belecsöppenést” nem akadályozta meg senki, sodródhattunk az eseményekkel.
Több, adottságainkat túlszárnyaló, eredményeit tekintve kihasználatlanul maradt lehetőséghez az ország nem is jutott. Kis ország, kis külpolitika, ritka kitörési lehetőség. Persze ügyes stratégiával, annak megfelelő taktikával és ahhoz értő, tevőleges cselekedést akaró emberek végrehajtásában a mainál sokkal eredményesebb, ha esetleg nem is látványos érdekképviseletet lehet(ne) elérni. De erről szó sincs. Pedig a közelben vannak erre példák: Lengyelország vagy a sokszor lenézett Románia és Szlovákia.
Megalapozott stratégiához szükséges az ország lehetőségeinek maximálisan objektív felmérése, az ebből adódó szükségletek közép- és hosszú távú diagnózisa és ennek egybevetése a nemzetközi lehetőségekkel, érdekekkel, trendekkel és a rendelkezésre álló eszközökkel. Ez komoly elemző munkát, jelentős szakemberi gárdát igényel, amelynek az eredményei még nagyhatalmak esetében sem mentesek a komoly hibáktól, amelyeket útközben orvosolni szükséges. A meglévő stratégia folyamatos megkérdőjelezése, hibáinak állandó kiküszöbölése, a valósághoz való adaptálása elsőrendű feladat. (Izraelben – hogy összehasonlításra alkalmas országot említsek – külön részleg van, amelynek a megkérdőjelezés a feladata.) Magyarországon sem akarat, sem intézményrendszer, de szakembergárda sincs e feladatok ellátásához. A napi politika dominanciája, a kézi vezérlés és mindkettő megkérdőjelezhetetlensége eleve értelmetlenné teszi még az igény felvetését, a szakértelem kialakulását is. Stratégia nélkül viszont még az sem mérhető fel, hogy hibás-e az irány, mert erre a napi kudarcok nem meggyőzően alkalmasak.