galéria megtekintése

Egy rossz választás elé

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 19. számában
jelent meg.

Kaltenbach Jenő
Népszabadság

Lehet-e demokratikus a nemzetiségi választás Magyarországon? Ez a kérdés megválaszolható röviden és alaposabban is. A rövid válasz: nem, mert egy „illiberális” rendszerben kizárt a demokratikus választás. Az alaposabb választ nyilván azzal kell kezdeni, hogy mit is értünk demokratikus választáson. Röviden összefoglalva demokratikus választás csak demokráciákban lehetséges. Demokráciáról (minden sokszínűség ellenére) akkor van szó, ha az alapkritériumok teljesülnek, azaz piac gazdaság van, garantáltak az emberi és kisebbségi jogok. Az ilyen társadalom plurális, tagjainak egyenlősége biztosított. Az e szerint működő országokban szabad a vélemény, szabad a társulás és megvalósul az esélyegyenlőség. A demokratikus választások arról szólnak, hogy mely szervezeteknek (pártoknak) vannak a legmeggyőzőbb koncepciói a közösség jelenéről és jövőjéről, amely koncepciókat egyenlő eséllyel hozhatják az érintettek tudomására, mert a média szabad és szintén plurális. A demokráciában a hatalom gyakorlásának időtartama korlátozott, néhol alkotmányosan is, máshol egyszerűen a választó gondoskodik a politikai váltógazdaság működéséről. Ilyen helyeken bizony a történelmi nagyságok is olykor megméretnek és könnyűnek találtatnak (pl.: W. Churchill, Ch. De Gaulle, H. Kohl).

Marabu

A nemzetiségek kisebbségi helyzete ezeknek a feltételeknek a teljesülését különösen nehézzé teszi. Egy nemzetiség folyamatosan a fennmaradásáért küzd az őt „spontán” vagy tudatosan „elnyeléssel” fenyegető többséggel szemben. Ilyen helyzetben a csoporton belüli „egység” (bármit jelentsen is ez) különösen felértékelődik, és ez természetesen a belső pluralizmus rovására történik, azaz a demokratikus működési módot veszélyezteti. Tovább súlyosbítja a helyzetet, ha egy adott állam maga is érdekelt a nemzetiségi közösség „homogenizálásában”, mint ahogy ez Magyarországon történik. A nálunk kitalált nemzetiségi önkormányzati rendszer létrejötte, néhány erénye mellett, azzal a súlyos hátránnyal járt, hogy kiüresítette a civil szférát. Különösen élesen jelentkezik ez a választásoknál. Normális esetben a demokratikus választás a civil világ dolga, amelyben egymással versengő szervezetek, pártok döntik el az eredményt, amelyhez a közszférának (a közigazgatásnak) semlegesen kell viszonyulnia. Ehhez képest nálunk a nemzetiségi önkormányzatok, azaz a „nemzetiségi közigazgatás” maga gondoskodik saját maga utódlásáról. A nagy egység jegyében ugyanis az egyes országos önkormányzatok gyakorlatilag eldöntik, hogy ki lehet jelölt és kinek van esélye a többségmegszerzésére. Ez odáig megy, hogy az önkormányzatok maguk pszeudó civil szervezeteket hoznak létre azért, hogy a választáson jelölőszervezetként működhessenek. Vegyünk egy konkrét példát.

 

A magyarországi németeknél több ciklus óta az a gyakorlat, hogy a regnáló elnök összehívja a megyei alvezéreket és különböző arányszámokat figyelembe véve megegyeznek a mandátumok szám szerinti elosztásában. Az így létrejövő „egységlista” jelöltjeiről aztán az Észak-magyarországi Német Önkormányzatok Szövetsége (praktikusan az elnök) mint „civil” jelölőszervezet dönt. Magyarországon feltalálták ugyanis az olyan „civil” szervezetet, amelynek egyetlen civil tagja sincs, miután minden tag önkormányzat. Ezek után a német választónak már nem kell azon törnie a fejét, hogy kire adja a voksát, mert nincs alternatíva, még a programok versenyén sem, mert programok egyáltalán nincsenek. Ez a működési mód egyben választ ad arra a kérdésre is, hogy mivel magyarázható a nemzetiségi képviselet bámulatos személyi stabilitása. A legtöbb elnök és vezetőgarnitúra gyakorlatilag a kezdetektől, azaz közel vagy több mint húsz éve hivatalban van.

Hogy ez a rendszer milyen további abszurditásokhoz vezet, arra megint egy konkrét példa. Mint tudjuk, idén először lehetett nemzetiségi jelöltre szavazni a parlamenti választásokon. A feltétel az volt, hogy aki erre igényt tart, kizárja magát a pártlistás szavazásból. A nemzetiségi vezetők kissé morgolódtak ugyan, de ellenállás azért persze nem volt. Hogy erről a sorsdöntő kérdésről esetleg megkérdezzék a választóikat, valószínűleg túl macerásnak tűnt nekik, meg a hatalom időt sem hagyott rá (legalábbis így szólt a magyarázat). Pedig nem ártott volna, mert mint kiderült, a nemzetiségi szavazók nagy többsége elutasította ezt a metódust.

A németeknél például kevesebb mint húsz százalék adta a voksát a saját listára. Azt gondolná az ember, hogy a vezetők ezután önkritikát gyakorolnak, de ennek az ellenkezője történt. Az októberi választásokat előkészítendő ugyanis újabb vezetői egyeztetésre került sor, ahol nemcsak a szokásos dolgokról (lista, elosztás stb.) döntöttek, hanem arról is, hogy aki nem regisztrált, az nem lehet jelölt. Bravó. Összejön a hatalomban lévő gárda, és csípőből kizárja a közösség nyolcvan százalékát, illetve megvonja tőlük a passzív választójogot. Ezek után jogosnak tűnik a kérdés, vajon kit fog képviseli az új német országos önkormányzat saját magán kívül, mert a közösséget biztosan nem. Egy valamit magára adó jogállamban az ilyesmi elképzelhetetlen lenne, de néhány hete mindenkinek világossá vált, hogy ilyesmiről nálunk nincs szó.

Meg lehetne ugyan próbálni a bírósági utat, hiszen a dolog amellett, hogy ordítóan antidemokratikus, közjogi nonszensz is, de ezek után egyáltalán nem biztos, hogy a NER-rel szemben az igazságszolgáltatás immúnis marad, különösen, ha meggondoljuk, hogy itt egy egyébként „piszlicsáré”, de mégiscsak „kényes” nemzetiségi ügyről van szó.

Ilyen körülmények között nem csoda, ha a nemzetiségi választó egyre inkább elveszti érdeklődését és így a rendszer a létrehozása indokával éppen ellenkező hatást ér el. Nem az identitás őrzéséhez, hanem annak elhalásához járul hozzá. Lehet, hogy ez nem véletlen?

A szerző egykori kisebbségi ombudsman

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.