Lehet-e demokratikus a nemzetiségi választás Magyarországon? Ez a kérdés megválaszolható röviden és alaposabban is. A rövid válasz: nem, mert egy „illiberális” rendszerben kizárt a demokratikus választás. Az alaposabb választ nyilván azzal kell kezdeni, hogy mit is értünk demokratikus választáson. Röviden összefoglalva demokratikus választás csak demokráciákban lehetséges. Demokráciáról (minden sokszínűség ellenére) akkor van szó, ha az alapkritériumok teljesülnek, azaz piac gazdaság van, garantáltak az emberi és kisebbségi jogok. Az ilyen társadalom plurális, tagjainak egyenlősége biztosított. Az e szerint működő országokban szabad a vélemény, szabad a társulás és megvalósul az esélyegyenlőség. A demokratikus választások arról szólnak, hogy mely szervezeteknek (pártoknak) vannak a legmeggyőzőbb koncepciói a közösség jelenéről és jövőjéről, amely koncepciókat egyenlő eséllyel hozhatják az érintettek tudomására, mert a média szabad és szintén plurális. A demokráciában a hatalom gyakorlásának időtartama korlátozott, néhol alkotmányosan is, máshol egyszerűen a választó gondoskodik a politikai váltógazdaság működéséről. Ilyen helyeken bizony a történelmi nagyságok is olykor megméretnek és könnyűnek találtatnak (pl.: W. Churchill, Ch. De Gaulle, H. Kohl).
Marabu |
A nemzetiségek kisebbségi helyzete ezeknek a feltételeknek a teljesülését különösen nehézzé teszi. Egy nemzetiség folyamatosan a fennmaradásáért küzd az őt „spontán” vagy tudatosan „elnyeléssel” fenyegető többséggel szemben. Ilyen helyzetben a csoporton belüli „egység” (bármit jelentsen is ez) különösen felértékelődik, és ez természetesen a belső pluralizmus rovására történik, azaz a demokratikus működési módot veszélyezteti. Tovább súlyosbítja a helyzetet, ha egy adott állam maga is érdekelt a nemzetiségi közösség „homogenizálásában”, mint ahogy ez Magyarországon történik. A nálunk kitalált nemzetiségi önkormányzati rendszer létrejötte, néhány erénye mellett, azzal a súlyos hátránnyal járt, hogy kiüresítette a civil szférát. Különösen élesen jelentkezik ez a választásoknál. Normális esetben a demokratikus választás a civil világ dolga, amelyben egymással versengő szervezetek, pártok döntik el az eredményt, amelyhez a közszférának (a közigazgatásnak) semlegesen kell viszonyulnia. Ehhez képest nálunk a nemzetiségi önkormányzatok, azaz a „nemzetiségi közigazgatás” maga gondoskodik saját maga utódlásáról. A nagy egység jegyében ugyanis az egyes országos önkormányzatok gyakorlatilag eldöntik, hogy ki lehet jelölt és kinek van esélye a többségmegszerzésére. Ez odáig megy, hogy az önkormányzatok maguk pszeudó civil szervezeteket hoznak létre azért, hogy a választáson jelölőszervezetként működhessenek. Vegyünk egy konkrét példát.