galéria megtekintése

Ébredés

13 komment


N. Kósa Judit

Egyenként, úgy látszik, még lenyelte a hatodik éve sorjázó bornírtságokat a társadalom. Kötelező hit- vagy erkölcstan? A lélek pallérozása még senkinek sem ártott meg. Buktatás az elemiben? A mi időnkben is úgy volt, aztán rendes ember lett belőlünk. Kötelező tankönyv, tanterv, tanmenet? Úgy lesz a legjobb, nehogy már az én Pistikémen kísérletezzenek. Napi testnevelés? Legalább nem tanítás után rohangál a kölyök. Kevesebben érettségizhetnek, nehéz bejutni az egyetemre, a szakmát adó képzések mindenre felkészítenek, csak az életre nem? Még van pár év az általánosból, azalatt biztos tisztul majd a kép.

Aztán eltelt fél évtized, és a társadalom egyszer csak azon kapta magát, hogy egész generációk csapják be az ország ajtaját maguk mögött. Hogy már nemcsak a tévében látható fiatalok mennek dalolva akár mosogatni is Londonba, hanem a saját Pistikéjük is. De olyan elánnal, hogy azt is legfeljebb skype-on kérdezi meg: bocs, de ezt miért hagytátok? Hogy jövök én ahhoz, hogy lelakott iskolában, frusztrált tanároktól kelljen tanulnom, napi testnevelés címén a lépcsőházban ugrabugráljak, takarékosságból az érettségi előtt fél évvel nyugdíjba küldjék az angoltanáromat, és mire odaérek, az orrom előtt elérhetetlen magasságba emeljék a felvételi minimumpontszámot? Hát nem ti fizetitek ezt az egész vircsaftot? Akkor meg?

Most mintha valami dermedt álomból ébredne a társadalom. A pedagógustüntetés Kossuth téri színpadán torokszorító evidenciákat soroltak a szónokok, csupa olyasmit, ami így volt egy és öt éve is, de valahogy mostanra lett túl sok. Mostanra esett túl sok gyerek áldozatul a dilettáns akarnokságnak, vált elviselhetetlenné a szakmai minimum sárba tiprása a huszonöt év állandó, egymást kioltó reformjaiba belefáradt pedagógusoknak. Most vált világossá, hogy nem valami rejtett értelem, eredendő jobbító szándék húzódik meg az oktatásirányítás baklövései mögött, hanem a pőre hozzá nem értés és a kockás ingező felfuvalkodottság. Rémisztő élességgel rajzolódott ki, hogy ha ezek az emberek folytatják, amit elkezdtek, akkor a gyerekeink versenyképtelen tudással kerülnek ki az iskolából; boldogtalanok lesznek életük legfogékonyabb időszakában; az állam maga dönti el, hogy közpénzből jobb vagy rosszabb oktatást nyújt-e nekik pusztán azon az alapon, hogy minket mire tart jogosultnak; és igen, alattvalónak fogja nevelni őket, mert ez szolgálja az érdekeit.

 

A Tanítanék mozgalom 12 pontja ijesztően átfogja a magyar oktatás teljességét. Kiderül belőle, hogy az óvodától az egyetemig semmi sem működik rendesen, és a kis elsőstől a doktoranduszig nincs senki, aki azt kapná, amihez a XXI. századi Európában joga van. E velejéig elrontott rendszer megváltoztatását csak egy kiérlelt reformfolyamat végén, teljes konszenzusra törekedve lehet elkezdeni. Vissza kell térni az alapokhoz, a rendszerváltáskor mindenki által elfogadott elvekhez. És be kell látni: amíg a NER fennáll, semmi esély a megvalósításukra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.