galéria megtekintése

Eb, a buli

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 22. számában
jelent meg.


Pető Péter
Népszabadság

És az a sztori megvan, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal illetékes főosztályának vezetője a nemzeti együttműködés rendszerében megszokott stílusban, néhány TEK-kétéltű kíséretében berongyol Michel Platini UEFA-elnökhöz, elkéri a szervezet sörgyárral kötött szponzori szerződését, majd az Unicuméhoz hasonló körültekintéssel őrzött receptje alapján kalkulálni kezdi, milyen értékű lehet a Magyarországon közzétett hirdetések értéke?

Mármost, e jelenet abszurditásában a műfaj legjobbjaival konkurál, ebből következik, hogy Magyarországon meg is történhet. Ezúttal az történt, hogy a jogalkotó – mint azt Deutsch Tamás kortárs politikai filozófustól tudjuk – politikai fegyverként készített adótörvényt. Persze hadászati innovációnak nem nevezhető a vese irányába küldött kőbalta, de most ennyire tellett a készítőktől, minek nyomán a szöveg értelmezésére és betartatására annyi esély van, mint Harrach Péternek a Karinthy-gyűrű átvételére.

A következmények egyike, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium illetékesei kezdhetik fogalmazni az UEFA-nak szánt levelet. Az európai futballszövetség döntése nyomán Budapest adhat otthont a 2020-as Európa-bajnokság négy mérkőzésének. Az eseményen – a szervezet szigorú marketingkódexének megfelelően – csupán a kiemelt támogatók logói és hirdetései jelenhetnek meg, és ezek elborítják majd a szurkolói zónát is.

 

Ha a kormány a profitért idetolakodó, idegen érdekeket szolgáló, akárha multinacionális szervezettel nem akar kivételezni, akkor föl kell tárnia, a globális piacra fókuszálómegállapodások alapján mennyit fizetnek a társaságok az UEFA-nak, s ki kell számolnia, mennyit érnek az Eb idején a Magyarországon közzétett reklámok. Persze nem érdekel senkit, hogy a reklámadóról szóló jogszabály efféle kezelhetetlen helyzeteket teremt: úgysem a közjót, hanem a súlyos testi sértést szolgálja.

Erre következtethetünk abból is, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumnak továbbra sem sikerült a Népszabadság elvi felvetéseire választ adnia. Legutóbb szeptember 9-én juttattunk el kérdéssort a tárcához, ám azóta egyetlen feleletet sem kaptunk. Nem mintha csodálkoznánk a hallgatáson, hiszen képtelenség olyan racionális reakciókkal előállni, amelyek nem lehetnek a most büntetett médiacégek számára érdekesek.

Merthogy ha a kormány megkísérli elmagyarázni, kinek, hogyan,miért kell vagy nem kell pengetnie, azzal új távlatokat teremt. Első körben annyit sikerült megoldani, hogy a megcélzott vállalatok utaljanak, a többi meg úgysem számít. Mert ebben a közegben a törvényt főként annak kell betartania, akire szabták. Épp ezért nem baj az sem, ha a haver offshore-cégezik, ha a jegybankelnök a dzsentrilét amolyan posztmodern meghaladásaként közpénzt szór szét, ha az UEFA azt sem tudja, van reklámadó idehaza.

Hiszen ez nem kettős mérce, hanem maga az igazságosság. Az a fajta, amelyiknek a trafikokat, a Seszták Miklósokat és a Pancho Arénákat köszönhetjük.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.