galéria megtekintése

Dugulás

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 08. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Tarlós István olyan nagy kilengésekkel beszél a dugódíjról, hogy „nézni is tereh”, nemhogy hallgatni. Hol azt állítja teljes meggyőződéssel, hogy be kell vezetni, mert Brüsszel miatt nem tehetünk másként, elvégre ki fizetné vissza a sokmilliárdos büntetést, netán a 4-es metróhoz kapott uniós támogatás teljes 180 milliárdját. Máskor azt mondja hasonló hévvel a főpolgármester, hogy a bevezetés lehetetlenség, hiszen hiányzik hozzá minden feltétel, ezért a szerződés e pontját újra kell tárgyalni.

De nem csak a szavak csapódnak faltól falig. Tarlós már két éve kidolgoztatta a dugódíj bevezetésének terveit. Felhatalmazást is kért a végrehajtására, de leszavazta a „saját” parlamentje, sőt a két helyettese is. Az útdíj legalább annyira kapkodó és irracionális, mint a dugódíj lesz. Mert a fővárosiak nem ússzák meg a dugódíjat. Erről Tarlós már három évvel ezelőtt biztosította Budapestet. S közben gyökérkefével mosta kezeit, mondván ezt Demszkyék ajánlották fel Brüsszelnek. Csak a történelmi hűség kedvéért rögzítjük, hogy erről sok évvel ezelőtt is beszámoltunk és azóta sem titkoljuk.

A dugódíj azonban soha nem a Népszabadságról, sőt már régóta nem is Demszkyről szól. De még csak nem is a 4-es metróról. Sokkal inkább a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásáról. Így lassan fontosabbá válik a Fidesz-kormánynak és Tarlósnak, mint az uniónak. A BKV működtetésére a rendszerváltás óta nincs recept. Demszkyék a legkönnyebb kerülőutat választották: hitelből fedezték a működési hiányt. Nem mentség, de akkor még úgy tűnt, hogy a főváros jelentős bevételei fenntarthatóvá teszik a rendszert. Ám Budapest 2010 óta súlyos ökölből egyre gyorsuló metamorfózissal alakul át szép színes lufivá.

 

Tarlós a beiktatása óta hajtogatja, hogy a közlekedés finanszírozására nincs pénze a városnak. Így az államnak vagy közvetlenül, vagy forrásteremtési lehetőséggel kell hozzájárulnia a költségekhez. Ennek egyik formája a dugódíj. A másik a forrásmegosztás áthangolása lett volna a kerületekhez képest a főváros javára, ám a négyszázalékos plusz ehhez kevés. Nem hozott megoldást a nagy haranggal bejelentett Budapest 21 paktum sem. Holott a kormány vállalta, hogy még abban az évben rendezi a kérdést. Akkor 2013-at írtunk. Az idei fővárosi költségvetési vita előtt azzal állt elő a kormány, hogy a kerületek dobják össze a hiányzó 15 milliárdot. Honnan?

Marad a dugódíj. És a kapkodás. Ide-oda rajzolják a zónahatárokat. Attól függően, kivel beszélt utoljára Tarlós. Az időpont a homályzónában. A díj összegét se közlekedési célokhoz, netán a lakosság terhelhetőségéhez szabnák, csakis a hiányhoz. Ezért már aligha Demszky a felelős.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.