galéria megtekintése

Dugóhúzók

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 23. számában
jelent meg.


Gergely Márton
Népszabadság

Szabályosan beleütköztem hétvégén az autómentes napokba. A Clark Ádám téren láttam, hogy a Lánchíd le van zárva, de a rendőr intett: kerékpárral menjek nyugodtan. A pesti oldalon aztán egy turistát kértem meg, emelje fel az úttestet lezáró szalagot, hogy át tudjak bújni alatta, de így is zsákutcába kerültem. További 40 méterre ugyanis az elektromos autók versenypályája állta utamat.

Budapesten az autómentes programsorozat azt jelenti, hogy meggátolják a belváros nagy részében a közlekedést. Nem csak a kocsikét. A BKV is kénytelen alternatív útvonalakat keresni, és még a hétvégén munkába haladó biciklista is azon kapja magát, hogy korlátokon emeli át a kerékpárt, kitérőket keres. Olyan ez a kikényszerített autómentesség,mintha gyereknapon a rendőrök ellenőriznék a Margitsziget bejáratánál, hogy a nagykorúakat legalább egy 18 év alatti személy kíséri-e.

A fesztiválok, programok és rendezvények segíthetnek, hogy ez a város élhetőbb, vidámabb és emberibb legyen, ebből az autómentes nap is kiveheti a részét, csak a kényszerítésről kéne lemondani. A Színházak és a Múzeumok Éjszakája szintén ösztönözni akar, de ennek érdekében nem bezárnak, hanem kinyitnak. Erre az alternatív közlekedést propagálóknak is lenne esélyük: olyan helyszínt is választhatnának programjukhoz, ahol egész évben épp az a jó, hogy nincsenek autók.

 

Így marad pár nap bosszúság a demonstratív autómentességgel – valamint a teljes további év nehézségei a kocsikba fulladó várossal. Ebben sok változás nem lesz, ahogy a hétvégi kampánymondatokból kivehetjük. Tarlós István szerint „meg kell teremteni az autós, a közösségi, a kerékpáros és a gyalogos közlekedés szintézisét, s ebbe az irányba indult el a városvezetés”. Falus Ferenc szerint a közlekedést nem egymás ellen kell szervezni, hanem „együtt kell működniük az autósoknak, a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak, a rollerosoknak és a gördeszkásoknak”.

Bármennyire is szeretné azonban a két városvezetésre aspiráló jelölt, nem lehet megúszni a budapesti közlekedés rendezését anélkül, hogy valakinek az érdekei vagy szerzett jogai ne sérüljenek. Koppenhágában nemrég a biciklisták sebességéhez állították be a zöld hullámot, Hamburgban olyan parkolási díjakon és új építési előírásokon gondolkodnak, amelyek alapján a parkoló autóknak a közterületről telken vagy garázson belülre kell húzódniuk. Az 50-es években még az utcán fociztak a gyerekek, most a közösségi tereket magántulajdonban lévő méretes tárgyak állják el, amelyekre értékük miatt még fokozottan figyelni is kell. A hétvégi programról szóló egyik beszámolóban azt olvasom, az autómentes nap szervezői szeretnék, ha a járművekben ülők felismernék, hogy a kora őszi napsütésben mennyivel kellemesebb korzózni a belvárosban,mint dugóban ülni.Ha tényleg ennyire futotta a szervezők ambíciójából, akkor különösebben nem kellett törniük magukat. Fontosabb lenne azt kidolgozni,majd a terv népszerűtlen részleteit is elmagyarázni, hogyan akadályozható meg a dugó a nyálkás őszi hétköznapokon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.