Csattanósan foglalta össze az újság a bécsi Burgtheater vasárnapi vendégjátékának végén történteket: „Botrány a Nemzeti Színházban”. De nem volt semmilyen botrány. A Sirály előadásának egyik szereplője a tapsrendben felolvasott egy rövid szöveget, amelyben tiszteletét nyilvánította a magyar néző és aggodalmát a magyar demokrácia iránt. Az eset a MITEM nemzetközi fesztiválon történt, amelynek néhány meghívottja, köztük a Burgtheater csak hosszas hezitálás után döntött a részvétel mellett. (A bécsiek a tavalyi fesztiválra nem jöttek el.)
A dilemma az, hogy ha nem bojkottáltak, minek ugrálnak. A kérdés jogos. Félig bojkottálni nagyon nehéz, látjuk a mi kis pécsi POSZT-spájzunk esetében is. A vasárnapi nemzeti színházi akció ugyanúgy pótcselekvés volt, mint a Goethe Intézet által rendezett minapi vita. Tiszta lelkiismerettel vissza kellett volna utasítani a meghívást, ahogy azt a külföldi művészek közül többen szorgalmazták, de leszavazták őket. Abban az esetben persze elestünk volna a színházi élménytől. Ez már csak így van. Valamit valamiért. Ami ellen tiltakozni akarunk, azt ne legitimáljuk a jelenlétünkkel, és főleg ne kerítsük körül álságos érvekkel nyitottságról, közeledésről, párbeszédről és a közönség érdekéről. Vidnyánszky Nemzetijében vendégeskedni – külföldről vagy itthonról –, akár tetszik, akár nem, a politikai akarnokság támogatása, ettől kezdve nix ugribugri.
Az is álságos kérdés, hogy van-e helye a színházban a politikának, különösen a Nemzetiben, amely nem más, mint politikai képződmény.