galéria megtekintése

Borravaló

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 17. számában
jelent meg.

A szerk.
Népszabadság

Luxusnak tűnhet, ha egy évi három és fél milliárd forintos árbevételű egykori állami kombinát két év alatt hárommilliárdot költ a tokaji nemzetközi márkaépítésére. Bár jó bornak is kellhet cégér – és a hirdetéstől még nem ment tönkre egy palack sem. De a népi tapasztalásban is van valami: a marketingelt bor legalábbis gyanús. Meg a milliárdos költekezések általában.

Háromszáz éve „világhírű” a tokaji, de nem lett belőle világsiker

Szebb palacktól még nem lesz egyensúlyban a nedű, és mostanában Tokajban nem a marketing hiánya, hanem a pincében talált rendetlenség volt a legnagyobb probléma.

 

Pár kilométeren belül biztosan lehetne találni ezer olyan családot, akinek hárommillió is jól jönne – de ne legyünk demagógok. Ha Tokajnak bejön az akció, az mindenkinek jó lesz Magyarországon. A borvidék környékén lakóknak, a borból élőknek meg még jobb.

Ha bejön. Mert Tokaj egyszerre a magyar borászat fénylő csillaga és óriási kudarca.

A térség termőtulajdonságai megismételhetetlenek: hisszük, nincs versenytárs, és ez baj. Háromszáz éve „világhírű” a tokaji, de nem lett belőle világsiker – a magyar borászok átka, az átkos negyven év bűne kíséri, kísérti az utódokat. Meg az azt követő húszé.

Egy borvidéket életben tarthat az állam, hozhat újító szándékú főborászt, az meg nemzetközi italmárka-építőt. Egy sem ér semmit, ha nem sikerül igazi régióvá válni: közösséggé közös célokkal.

A luxusmárka építése jó ötlet lehet – feltéve, ha a termék maga is hozza a szintet, és ha a többség tettekben is támogatja az elképzelést. Vagyis: ha a rövid távú haszon nem írja majd felül a jövőben sem az építkezésről szőtt álmokat. De ha a gyors kereset lesz a fontos, akkor a marketing pénzkidobás – Tokaj pedig továbbra is a magyarok önámítása marad.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.