galéria megtekintése

Az Orbán-rendszer és a bevándorlók

Jó tizenöt évvel ezelőtt egy konferencián, ahol sokadszorra ostoroztam a magyar állam bevándorláspolitikájának hiányát – azaz azt, hogy az „idegenrendészet" pusztán rendészeti ügy, nincs koncepció arról, miféle bevándorlás lenne az országnak kívánatos –, egy kollégám ezzel állított meg: „Dehogy nincs bevándorláspolitika. A politika az, hogy senki se jöjjön, kivéve esetleg magyarokat."

Beláttam, igaza van. Az 1993 és 2010 közötti kormányok egyetértettek abban, hogy a nem magyar nemzetiségű külföldiek számára a lehető legnehezebbé kell tenni az országba való bejutást, a tartózkodási engedély megszerzé­sét, az ingatlanszerzést, a letelepedést, az állampolgárság megszerzését. (1990 és 1993 között ez nem így volt, akkor a bevándorlás liberalizációja a vasfüggöny lebontásának és a szabadságjogok kiterjesztésének logikus folyománya volt.) Mindennek megnehezítése és azok szoros ellenőrzése, akiknek mégiscsak sikerült az országba bejutniuk és ott maradniuk: ez volt az idegenrendészet feladata.

Akiknek jó a memóriájuk, máig derűsen emlékeznek Grespik Lászlóra, a Fővárosi Közigazgatási Hivatalnak az első Orbán-kormány alatt kinevezett vezetőjére, aki úgy gondolta, hogy a magyarok DNS-ében háromszor annyi csavar van, mint másokéban. Grespik következetesen elutasította minden külföldi ingatlanvásárlási kérelmének jóváhagyását, mert úgy vélte, a külföldiek lakásvásárlása ellentétes a nemzeti érdekkel. A szocialista–liberális kormányok nem hoztak hasonló zelótákat a közigazgatásba, de – bár migrációpolitikai, integrációs koncepciók léteztek, sőt ezek alapján mindkét oldal kormányai tekintélyes EU-támogatásra tettek szert –, a közvélemény-kutatások alapján úgy gondolták, a magyar társadalom annyira idegenellenes, hogy a bevándorlás aktív szabályozására vonatkozó stratégiát nem tanácsos nyilvánosságra hozni
A magyar nemzetiségű külföldiek esetében nem volt ilyen széles körű konszenzus: őket nem csak Grespik nem büntette, de már az állampolgárság kiterjesztése előtt is könnyebben maradhattak az országban – de mégsem könnyen.
Az EU-csatlakozás után Magyarország kénytelen volt megtűrni a többi tagállamból érkezőket, kiknek száma egyébként nem növekedett számottevően a korábbiakhoz képest (sőt a Romániából érkező munkavállalók száma inkább csökkent). A migrációs stratégiák azonban a népességcsökkenésre és a munkaerőhiányra vonatkozó vészjelzések ellenére a fiókban maradtak.

 

A harmadik Orbán-kormány jelentkezett elsőként aktív migrációpolitikával. Az, amely a II. világháború utáni Európában példa nélkül álló idegenellenes propagandát folytat. Ennek persze nem sok köze van a papíron ma is érvényben levő (ám a nyilvánosság előtt teljesen ismeretlen, csak az uniós források lehívását szolgáló) migrációs és integrációs stratégiához. A letelepedési kötvények 2013-ban bevezetett intézménye a kancelláriaminiszter felügyelete alatt lényegében a BM Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalának megkerülésével működik, és a kormánykampány által hivatalosan elutasított gazdasági bevándorlást szolgálja. A program keretében mostanáig letelepedési engedélyt kapott mintegy 3500, zömében kínai állampolgár közül ugyan nem mind telepedett le ténylegesen is Magyarországon, de akik igen, azok részben vállalkoznak, részben munkát vállalnak, sokat költenek, gyermekeik óvodába, iskolába járnak. Megjelenésüknek érezhető hatása van a budapesti ingatlanpiacra. A Hűvösvölgy éttermeiben lassan annyi kínai arcot látni, mint a két éve bezárt józsefvárosi piac környékén. Azok a kínai vállalkozók, akiknek tíz-húsz éve annyi nehézséget okozott tartózkodási engedélyük megszerzése és meghosszabbítása, megengedőbb bevándorláspolitikát látnak ebben, és igazuk van.

Ez jó dolog, még akkor is, ha a kötvényeladás közvetlen hasznát a Fidesz-klientúra offshore cégei fölözik le; akkor is, ha ez az engedékenység kizárólag a vagyonosokra irányul; és akkor is, ha idegenellenes hisztériakeltéssel párosul.

A Fidesz bevándorláspolitikájának következő eleme viszont már több aggodalomra ad okot. Az utóbbi időben több hír röppent föl arról, hogy a kormány engedélyezné külföldi munkavállalók alkalmazását olyan munkakörökben – például az autógyártásban, a textiliparban –, ahol súlyos szakmunkáshiány van. Ezt persze a jelenlegi törvények is lehetővé teszik (mongol varrónők már régóta dolgoznak nálunk), de a Fidesz gazdaságibevándorló-ellenes retorikája ismeretében valószínű, hogy egyfajta vendégmunkásprogramról lenne szó. Gyanítom, hogy a kormány a szingapúri vagy öbölbeli modellt akarja követni, miszerint az állami engedéllyel rendelkező vállalatok külföldi munkaerő-közvetítő cégekkel szerződnek bizonyos számú munkás szállítására. A közvetítő cégek felelősek a munkások viselkedéséért és azért, hogy a szerződés lejártával elhagyják az országot. Ezek a vendégmunkások rendkívül korlátozott jogokkal rendelkeznek. Nem változtathatnak munkahelyet, nem maradhatnak az országban más jogcímen (például házasság révén), és teljesen kiszolgáltatottak a munkáltatónak.

Az európai migrációs rendszerekben a nemzetközi helyváltoztatást, legalábbis elvben, a migránsok szabad akarata, a fogadó állam szabályai és humanitárius szempontok határozzák meg. A szingapúri (és általában a kelet-ázsiai), valamint az öbölbeli rendszerek alapját államközi és állami-vállalati megállapodások szabályozzák, amelyekben egyéni jogok nem játszanak szerepet. Ilyen rendszerek általában olyan országokban működnek, ahol a migránsok aránya sokkal nagyobb, mint Magyarországon. Van, ahol eléri a 80%-ot. Lehet tehát vitatni a modell célszerűségét a magyar környezetben (és azt is, honnan jönnének vajon a munkások a magyarországi bérekért). A lényeg azonban az, hogy a kormány a jelek szerint elismeri a gazdasági bevándorlás célszerűségét és valamiféle kezdeményező politika szükségességét. Ez még akkor is jó, ha az ellenkezőjét állítja és minden humanitárius megfontolást elutasít. Félő azonban, hogy az ellenzéktől nem telik majd több, mint hogy rámutassanak az ellentmondásra az idegenellenes retorika és a kormány bevándorláspolitikai kezdeményezései között.

Márpedig ez nem elég. Ha a kormány olyan migrációpolitikát kíván megvalósítani, amely a migránsok letelepítésére és integrációjára vonatkozó hosszú távú stratégiát a migránsok jogfosztásával helyettesíti, akkor a demokratikus ellenzék dolga ezt a sem gazdaságilag, sem erkölcsileg nem tartható pozíciót érdemben megtámadni és alternatívákat felmutatni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.