galéria megtekintése

Az ember, aki saját magát…

0 komment


Kácsor Zsolt

Kiállításmegnyitókon rendre föltűnik egy magányos férfi olyan kifejezéstelen arccal, mintha a képeket már előre unná. Lassú, kimért léptekkel járja körbe a termeket, óvatosan, mint aki mezítláb araszol ismeretlen, sziklás terepen előre, s ősz, loboncos hajjal koronázott fejét olyan kíméletesen forgatja, mintha attól félne, hogy egy óvatlanul gyors mozdulattól az a gondosan őrzött fej a nyakról mindjárt leesik. Külön életet él a magányos férfi feje: a testtel mintha nem is volna azonos, ki tudja, tán nem is az. 

Nem értettem ezt az óvatoskodást, egyszer hát mögéje kerültem, s akkor láttam meg a valót: a fején az ősz lobonc már csak látszat. A hajkorona aprólékos munkával összefésült tincsekből állt össze, s benne minden hajfonat oly ravaszul csavarodott, hogy saját magánál többet mutasson, s még több mindent takarjon el. A fülek mögötti területen nőtt, ritkás, de hosszú szálak vízszintesen tartottak a fejközép felé, és a végük felkunkorodott: hullámost hatást keltettek, holott a magányos úr haja a természetes állapotában egyenes volt, ez világosan látszott.

A homlokról és a halántékokról fölfelé, a fejtető irányába fésülték föl a hajtincseket, sőt szélfútta módon meg is borzolták szakértő kezek, így értek el dús, életerős, fiatalos hatást. A pompás művet hajlakkal rögzítették, ez is látszott közelről, mert a hajszálak meg sem rezzentek, igaz, a magányos férfi erre lehetőséget sem adott: amikor egy festmény elől egy másik irányába lépett, a teste után a fejet csak némi spéttel engedte tovább. Nevettem rajta mindig, amikor egy-egy megnyitón valamelyik galériában megláttam. Uramisten, gondoltam, egy ember nem lehet ennyire szánalmasan hiú.

 

Egyszer észrevettem aztán az övén a széles, krómozott csatját meg a horgolt, fekete nyakkendőjét (korábban a ruházatát nem figyeltem, az öltözködésre nem fogékony a szemem), s rájöttem akkor, hogy ez a magányos férfi a hatvanas években ragadt. Ez a hatalmas, széles övcsat és ez a keskeny, horgolt nyakkendő akkoriban volt divat, több mint negyven éve, amikor ennek a magányos férfinek még olyan sörénye lehetett, mint egy oroszlánnak. Tán arra buktak a hatvanas években a lányok, s tán a magányos férfi még gitározott is nekik. Nyáreste ült a fák alatt, a haja lobogott,  ő pedig játszott. Biztosan volt neki gitárja, amit ő maga gyártott, megtanult három akkordot, azzal már fel tudott csípni nőt. Vajon mit láthatott ez az ember abban az évtizedben, hogy a tekintetét azóta sem tudja levenni róla? Mit láthatott ez az ember a hatvanas években, hogy nem tud szabadulni tőle? Ezen tűnődtem a minap, amikor a Mú­zeumok Éjszakáján újra láttam őt.

A Nemzeti Múzeumban pillantottam meg a XIX. századi teremben egy üvegtárló előtt. Melléje kerültem hát, mert érdekelt, hogy vajon mi érdekli, s kifigyeltem, amint a magányos férfi lassan ingatja a fejét: jobbra, balra, aztán vissza, s megint balra. Néztem, hogy mit nézhet, de semmi különös nem volt a tárlóban, pár eredeti fénykép, ha jól emlékszem Klauzál Gáborról. S akkor magamban megint fölnevettem, mert észrevettem, hogy a magányos férfi saját magát nézegette a visszatükröződő fényben, az üvegen ugyanis tisztán kivehető volt egy fiatal ember árnya, akit nyáreste egyszer tán fölkapott a szél, és el is repült vele – s nem maradt utána más senki, csak a tükörképe.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.