galéria megtekintése

Az ajtók záródnak

2 komment


Hajba Ferenc

Újabb buszsofőr lett öngyilkos Szombathelyen, adta hírül nemrég a helyi napilap. Nehéz közvetlen összefüggést találni a foglalkozás és az önpusztítás hajlama között, nem hiszem, hogy például az autószerelők gyakrabban dobnák el az életüket, mint a történelem szakos tanárok.

Nyilvánvaló, hogy általában nem a szakmája rakja az ember nyakába a kötelet. A szombathelyi történetnek azért van mégis visszhangja, mert egy hónapon belül a második buszsofőr vetett véget az életének a vasi megyeszékhelyen. Környezetük arról beszél, hogy az átszervezések csökkentették a bérüket. Hogy a busztársaság átalakulását követően több juttatásukat is megvonták. Hogy a munka törvénykönyvének módosítása és az országos méretű, már-már tarthatatlan sofőrhiány miatt a tervezettnél sokkal többet kellett dolgozniuk. Hogy ezért a másodállást is vissza kellett mondani. A vidéki sofőrök, mint mondják, havonta mintegy 150 ezer forintot visznek haza. Életüket teljesen át kellett szervezniük, mert a munkaerőhiány miatt gyakran hetente más és más megyébe vezénylik őket.

Régebben csak a Győr-Moson-Sopron megyei sofőrök mentek el vezetni külföldre, ma már az ország minden részéről kivándorolnak, persze a magyarországi fizetésük ötszöröséért. Ráadásul az egyre erősödő, komoly politikai kapcsolatok által is támogatott nagy magyar kamionos cégek is elcsábítják őket a buszcégnél sokkal jobb feltételekkel. Sokan azonban a családjuk mellett maradnának, ezért nem szeretnének Európa vándorai lenni. De körükben is bizonytalanságot szül a kormány összevissza beszéde, a Volánoknak a MÁV-val való összevonásának meglebegtetése. Ma sem lehet tudni, kisiklik-e ez az elképzelés, vagy véglegesen sínre teszik.

 

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. kérdésünkre azt fejtegette: jelenlegi ismereteik szerint a „portfólióban jelentkező munkaerőhiány" az életpályamodell bevezetésével rendeződhet. Ez jól hangzik ugyan, de az életpályamodell eddig nem hozott sikert sem a pedagógusoknak, sem az egészségügyi dolgozóknak. Amíg nincs mögötte elegendő pénz, a szakmai modell meztelen marad, mint az új ruhájában sétálgató mesebeli császár.

Nem feltétlenül megnyugtató a sofőrök számára, hogy a vállalati integrációt követően a Volán-társaságoknál nem történt jövedelemcsökkenés, legalábbis a vagyonkezelő szerint. Szerintük viszont igen. Azt azonban a vagyonkezelőnél nem mondták meg, hogy mennyit keres átlagosan egy tízéves munkaviszonnyal rendelkező buszsofőr, mert erre szerintük „konkrét összeggel nem lehet válaszolni, tekintettel arra, hogy az autóbusz-vezetők bérstruktúrája bonyolult, több bérelemből áll".

Lehet még átszervezni, lehet osztogatni cégeket párton belüli politikai nézetek alapján, de előbb-utóbb majd azon kapják magukat, hogy a sofőr bejelenti: az ajtók záródnak. Kívülről. És szépen gyalog hazasétál. Jó esetben.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.