galéria megtekintése

Áldozatiság

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 02. számában
jelent meg.


Tamás Ervin
Népszabadság

Kurucz Árpád / Népszabadság

Jön, vagy a tiltakozók mégiscsak elállják az útját? Ha jön, mikor és milyen állapotban?

A demokratikus Magyarország leggyorsabban elhatározott emlékműve suttyomban, fű alatt akart belopakodni a Szabadság térre, de a döntéshozókat nem érhette meglepetés, hogy a sürgős avatási ceremóniának lesznek akadályai. Árulkodó volt az is, ahogy a vita folyamán az illetékesek először finomhangolással próbálkoztak, majd szinte gyökeresen módosult a mondanivaló, úgy tűnik, hogy a magyar történelem örök kérdése: kikkel számol áldozatként, s kik a vétkesek, különösen, ha végül néhányan közülük maguk is áldozatként végzik?

 

A tények hiába egyértelműek, a különböző kurzusok emlékezetpolitikája döngő léptekkel masíroz át a história neuralgikus pontjain.

A konfliktusok soha nem enyhülnek, pláne nem oldódnak meg, hanem valamennyit véresre hordozzuk magunkban

Lehetne ez a szakma belügye, de messze nem az – a hatalomnak praktikus céljai vannak bizonyos epizódok felnagyításával, mások kiretusálásával. Nemigen törődik vele, hogy ezzel miféle szellemet szabadít ki a palackból, mint ahogy azzal sem, hogy „apró cizellálásai” milyen hamar érik el a kőkemény hamisítás, az önfelmentés, a jelenkori bűnbakkeresés szintjét.

Normális esetben érvényes volna az a tétel, hogy vannak az emlékműnél fontosabb dolgok is, de a választások óta naponta két-három olyan eset, nyilatkozat, intézkedés történik, amelynél okkal szólhat a vészcsengő – ha valaki ezeket állandóan fontossági sorrendbe akarná állítani, elfelejtene csöngetni. Ráadásul lassan hozzászokhatunk ahhoz, hogy az országban az ellentétek, konfliktusok soha nem enyhülnek, pláne nem oldódnak meg, hanem valamennyit véresre hordozzuk magunkban.

Emlékműügyben immár eljutottunk odáig – legalábbis Schmidt Mária –, hogy szerinte egyes csoportok örökölhető és előnyökre váltható kiváltságnak szeretnék tekinteni felmenőik tragikus sorsát, és az „áldozatiságot” ki akarják terjeszteni azokra a nemzedékekre is, amelyek semmiféle atrocitást nem szenvedtek el. Ebből egyenesen következik a másik idézet: „A magyar »ballibeknél« az angyalábrázolás reflexszerűen indította be azt a gyűlöletkampányt, amire hazánkban csak ez az ateista elkötelezettségű, szélsőségesen intoleráns, marxista csoport képes.”

Az a néhány száz szélsőségesen intoleráns (marxista?) protestáló tehát, aki vagy nyolcvan napja tömörül a szobor körül, s otthon őrzött tárgyaiból, fényképeiből kiállítást épített a kordonok tövébe – ezt örökölhető előnyökért teszi.

Ha valaki csak ezt az egyetlen mondatot alaposan megforgatja a szájában, képes lesz felmérni a fontossági sorrendet. Már szobor sem kell hozzá, amelyik valószínűleg különbözni fog az eredetitől, ahogy a felirat szövege is – így legalább ki ezért, ki azért lesz elégedetlen vele. A demonstrálók manapság azt tippelik, hogy a mű melyik éjszaka lopakodik előkészített helyére. Mert érkezni fog, abban biztosak. És mementó lesz, annyi szent.

„Fontos, hogy a demokratikus folyamatot tiszteletben tartsuk. Ha a lakók úgy érzik, hogy nem vonták be őket a projektbe, akkor meg kell adni nekik a lehetőséget” – ne tévedjünk, ezt Amszterdamban mondta egy illetékes. Lakossági tiltakozásra ott átterveztetik ugyanis azt a készülő holokauszt-emlékművet, amely a világhírű építész, Daniel Libeskind munkája. A kivitelezést közadakozásból fedeznék.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.