galéria megtekintése

Alapeset

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 24. számában
jelent meg.

2 komment


Szalai Anna
Népszabadság

A budapesti olimpia deklaráltan a gyalogosok olimpiája kíván lenni. A lapunk birtokába került megvalósíthatósági tanulmány szerzői szerint egy olyan emberléptékű városban, mint a mi festői Budapestünk, a gyaloglás preferálása magától értetődő. Így is van. Különösen a festői Közvágóhíd és Kvassay-zsilip között. De a Rákóczi híd aljában is jó bóklászni, meg a csepeli szigetcsúcson a szennyvíztisztító körül. Persze az olimpia idejére minden más lenne. Dizájnos utcabútorok, árnyas terek, kulturális és gasztronómia csábítások között róhatnánk a kilométereket. A rakparti korzón akár húszezer ember is sétálgathatna le és fel. Kiszámolták. Minta hogy azt is, hogy a rendezés teljes költségének alig három százalékát költenék közlekedési projektekre. Pontosabban a meglévő hálózat korrekciójára. Mert a fejlesztések zöme – úgy 1100 milliárd forint értékben – addigra már elkészülne. Ezek ugyanis szerepelnek a főváros valamely hosszú távú tervében. Tényleg, hogy miért nem dőltünk hátra eddig? Ezek tehát az olimpiától függetlenül is elkészülnek, legfeljebb egy kicsit előre kell hozni.

A megvalósíthatósági tanulmány szerzőinek tisztánlátását nem homályosította el a valóság, meg a múltbéli tapasztalások. Könnyű léptekkel átsiklottak a négyes és a hármas metró körüli politikai huzavonán, a fővárosi költségvetés megfelezésén és a BKV megoldatlan finanszírozásán. Budapestnek nemhogy fejlesztésre, de meglévő hálózat karbantartására és működtetésére se futja. Az idén 15 milliárd hiányzik a BKV-kasszából, de a kormány már bejelentette: az elkövetkező években még kevesebbet ad. Az uniós kasszából – hangos csörte után – 304 milliárd forint jut Budapestnek 2020-ig, de ennek javát elviszi a római parti védmű, illetve az új hulladékkezelő. A gyámság alá helyezett fővárosi önkormányzat még hitelt se vehet fel állami jóváhagyás nélkül. A szerzők mégis alapesetnek veszik, hogy lesz új híd, körút, ezer új busz, villamosok, HÉV-ek, trolik, villamospálya Csepel közepétől a Belvárosig, gyorsvasút a repülőtérre, dunai hajózás, megújuló földalatti. Lesz majd valahonnan, valamiből. Nem kérdés.

A többi valóban csak korrekció. Mint például a Hűvösvölgyből a Kvassay hídig vezetni a 61-es villamost, a villamoshálózatba integrálni a csepeli HÉV-et, amely így nem robogna többé a pesti Duna-parton a Nemzeti Színház előtt. Korzó lenne a helyén és kerékpárút. A játékokra érkező húszezres médiasereget is olimpiadizájnos kerékpárra ültetnék, aki akarná később megvehetné emlékbe. A sportolók és a VIP-vendégek buszokkal suhannának a közforgalomtól elzárt VIP-sávokon. Mások viszont ne is üljenek autóba. A sportcsarnokok két kilométeres körzetében parkolási tilalom lesz. Mindenki utazzon BKV-val. Úgy plusz 1,7 millióan. Mintha minden városlakó mellé állítanánk még valakit. A rakparton még hagyján, de a 2-es vagy a 6-os villamoson?

 

Sebaj, alapesetként Budapest népe addigra kivándorol, megtanul a vízen járni, esetleg összedobja azt az 1100 milliárdot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.