galéria megtekintése

Akár még Depardieu is

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 12. számában
jelent meg.


Papp Sándor Zsigmond
Népszabadság

A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon látott Hegedűs a háztetőn című előadáson fogadtam meg, hogy többé nem adok pénzt nyári színházra. Jó pár éve ennek, de akkoriban a nyári kultúra amolyan Tesco-gazdaságos terméknek számított: könnyű, jól csomagolt, felejthető. A valóban hozzávalók feléből kigazdálkodott, fokozottan habzó teljesítmény. Azóta némiképp változott a helyzet, bár a hakni még ugyanúgy jelen van, de egyre könnyebb tartalmas kikapcsolódást is találni az évről évre jobban színesedő kínálatban. Elég csak ráklikkelni a megfelelő portálok napi ajánlataira, hogy dőljenek ránk a címek, helyszínek, időpontok.

Kapolcson
Kapolcson
M. Schmidt János / Népszabadság

Miközben persze hullámzik az egész. Például bármikor megnézném az Orlai Produkciós Iroda nyári előadásait (köztük az Amadeust), de húsz lóval sem vontattak volna el Depardieu Napóleonjával súlyosbított Háry Jánosra, amely bár egyszeri élményt ígért, nekem mégis felfújtnak tűnt. (Dicséret érte a marketingeseknek, akik mindenhová el tudták juttatni a hírt a pár perces fellépésről.)

 

Vagyis a kínálatban a könnyed mellé lassan felzárkózik a fajsúlyosabb is, pedig egy ideje a programszervezőknek már sikerült velünk elhitetniük, hogy a nyár csak az önfeledt szórakozásé lehet. Az egyszer használatos és eldobható musicaleké, zenés vígjátékoké, ricsajos vigasságoké. Egyébként a könyvkiadók is nyárra jobbára szerelmes bestsellereket időzítenek, bár az is igaz, hogy az alaphangot a koranyári könyvhét adja, sűrű és vaskos csemegékkel.

Baj ez? Nem hinném. Az angolban guilty pleasure-nek hívják az ilyesmit, afféle bűnös szórakozásnak: tudom, hogy nem ér sokat, nem dolgoztat meg nagyon, mégis bizsergető, ahogy vibrál, táncol a szemem előtt a talmi, túlárazott világ. A sok meztelen király.

Azonban a kínálatdömping mégis jelez valamit. Azt, hogy egyre nő az igény a vízpartra vágyó magyarban, hogy akkor se éljen színház, zene, fesztivál nélkül, amikor pedig tehetné. Hogy ha lájtosabban jut is hozzá, de nem hagyja el a kultúrát a kánikula első jeleire. Az Ördögkatlanhoz és a Művészetek Völgyéhez hasonló rendezvények pedig azt is megmutatják, hogy az értéket akár a legutolsó faluba is el lehet vinni érvényes módon. Hogy a fűben hasalva is lehet Harcsa Veronikát hallgatni, nem csak a művészetek palotáiban.

Talán a válság, a szűk esztendők végét is jelzik már a szaporodó programok, azt, hogy valami újra életre kelt, hogy megint lehet építkezni, s talán újra jut is, nem csak járna pénz belépőre, jegyre, bérletre. És ez jó, mert az úgynevezett magaskultúra esélye is ebben a sokszínűségben van, azokban, akik még eltartják a játszóhelyeket, a kiadókat, az egész rendszert. Hiszen igaz lehet az, amit Umberto Eco mond, hogy akkor jó az arány, ha egy Balzac-olvasóra legalább tíz ponyvarajongó jut. Mert úgy ő is jól jár, és a könyvesbolt is megmarad. És akkor még nem beszéltünk az átfedésekről. Hogy Balzacra néha jól csúszhat egy kis Depardieu is.

Lehet, hogy mégis el kellett volna mennem Szegedre?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.