Az Alkotmánybíróság (AB) 2015. szeptember 23-án kihirdetett határozata nem csupán egy blődlibóvli a közjogi gyomok sokaságában, hanem – várható kihatását tekintve – a közvetlen demokrácia durva korlátozása, egy alkotmányos állampolgári politikai alapjog megkurtítása is. Csak a felszínen nézve a tét itt a férfiak és a nők azonos szolgálati idő eltelte utáni nyugdíjazásának törvényi újraszabályozása; egy esetleges népszavazás által kikényszerítve. Több is, más is ez. Tévút közjogilag azon lamentálni, hogy vajon érdemes-e, vállalható-e, finanszírozható-e az azonos időtartamhoz kötött, nemek közti egyenlősítő szabályozás. Ahol hatalommegosztás van, akár csak lefojtva is, emiatt más anyukájának fájjon a feje. Ebben a kérdésben alkotmányjogilag (!) senkinek nem kéne állást foglalnia: az AB-nek legfőképpen nem. Ilyen kompetenciája és mércéje sosem volt; s prominenseinek káros nyilatkozatai ellenére ma sincsen. Ha ilyen hivatkozás volna beadványban, pl. az egekig kiterjesztve a költségvetésre való hivatkozást, azt fair módon ténykedő testületnek át kellene lépnie.
Axiómák: a jogállam elvben nem véletlenül demokratikus; benne a demokrácia közvetett módon, választással, valamint közvetlenül, főként népszavazással jut érvényre. Fő forma a választás adta demokratikus legitimáció és a parlamentarizmus, ám a komplementer mód, a népszavazás szűk körben él ugyan, de akkor felülírja a képviseleti döntéshozatalt. Kisebb, de erős eszköz tehát; és hozzá lényegében ugyanolyan jelentős állampolgári, politikai alapjog fűződik, mint amilyen a választójog is. Mindkettő megnyirbálása, korlátozása – ami 2010 után megtörtént de jure és de facto – a jogállami demokratizmus megcsúfolása is. Ebben a miliőben érdemes az AB határozatát elhelyezni, értékelni.
Az AB így kokit és sallert adott a szuverén gazdájának, a népnek. Bravó! Mindenféle alkotmány, elvben az alaptörvény (AT) is szigorúan megszabja az alapjogok korlátozásának feltételeit, szintjeit. Szó sem lehetne arról, hogy üres vagy nem nyert „lottószelvényt” lehetne kreálni demokráciafundamentum értékű alapjogból. Esetünkben itt még az alapjogi jogkorlátozás szükségesség, arányosság, alkalmasság, elkerülhetetlenség együttes tesztje sem mutatna népi döntést kizáró okokat.