galéria megtekintése

A sajtópiac átszervezése

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 13. számában
jelent meg.

Dr. Nagy Zoltán
Népszabadság

Az, hogy a kormány létrehozza a Nemzeti Kommunikációs Ügynökséget (NKÜ), ne tévesszen meg senkit, mert itt nem arról van szó, hogy akit eddig nem szerettek, most kedvelni fogják és fordítva. (Mint minden olyan kezdeményezést, amelynek neve nem nemzetivel kezdődik.) Ez csupán (?) a „nagyok” harca, ám a médiapiac központosítása tovább erősödik. Az eddigiekben magánkezek uralta (kormányközeli) hirdetési piac a jövőben nyíltan is állami monopóliummá válik. A reklámköltések ezután még szigorúbb ellenőrzések alá esnek. (A csaknem félszázmilliárd forintos összeg „felhasználása” – igaz, átmenetileg, a kormányzati szerv megalakulásáig – máris miniszteri konzultációra „szorul”.)

Marabu

Nem lesznek média-/reklámügynökségek (a Magyar Nemzeti Bank által is preferált Inter Media Group), amelyek „célzottan” bár, de olykor legalább a látszatra adva közvetítenek a megrendelők és a médiumok között, hova és milyen összegben kerüljenek reklámok. Közvetlenül érvényesülhet tehát a teljes hatalmi önkény. Melyik sajtóorgánumot erősítik tovább és melyiknél zárják el végleg a pénzcsapokat? (Nem kell hozzá jóstehetség: a kabinet újabb, nyilvánvaló centralizációs törekvése méltán válthat ki „ellenérzéseket” európai uniós berkekben.)

 

Felmerül a kérdés: miért van szüksége egy kétharmados többséggel felruházott kormányzatnak arra, hogy még akár a „sajátjaival” is szembemenjen, a „bejáratott” reklámbirodalmak levesébe beleköpjön? Nos, a sajtódiktatúra ezek szerint még nem teljes, a hatalom még nem „nyom” eléggé (sic!). Meg aztán mindig akadnak „kibeszélők”, akik gyengítik a szabadságharc nagy ívű végkimenetelét. (Gyaníthatóan számuk az önkormányzati választások kimenetelétől függően változhat.)

Az ilyen szétbeszéléseknek teret adó orgánumokat pedig móresre kell tanítani, legalábbis megleckéztetni, (ha úgy tetszik: zsarolni): lám, pénz nélkül mire mennek?! Az NKÜ majd „rendet tesz a fejekben”. Hamar beláttatja: vagy maradsz szervilis, vagy megnézheted magad! A sokak által túlzottnak érzett reklámözön ugyanis a platformokat az „itt élned, halnod kell” elv alapján működteti. (Tusványos óta tudjuk: minden megtörténhet, pláne az ellenzék mai állapotában.)

Mert legyünk őszinték: van, aki/amely már a kormány hátszelében/árnyékában is „besokallt”. Maradtak ugyan talpnyalók, de hát ki tudja, meddig szolgálják a nemzetet? Az NKÜ semmit nem bíz a véletlenre, több legyet is megetet a sassal. (Pedig a ragadozó nem vadászik holmi kis szemtelenekre.) Akkor mégis, miért kell tovább rendszabályozni/központosítani a tartalomszolgáltatáshoz nélkülözhetetlen hirdetési pénzeket? A válasz akár orwelli is lehet: „a hatalom abban rejlik, hogy az emberi lelkeket darabokra tépjük, s aztán olyan új alakba rakjuk össze, amilyenbe akarjuk”. Mindez a sajtó nyelvére fordítva:

1. A kormány médiapolitikája igenis monopolisztikus! (A hatalom kritikájának nincs helye a hazai sajtóban.)
2. A kényszeredett/kényszerített elvhűség a barátságnál is többet ér! (Ilyenkor még a demokrácia látszata sem számít.)
3. Az állami cégek pénzeinek kizárólag a „mieinknél” a helye! (Ott, ahol, a „mi” nagyságunkat mantrázzák.)
4. A privát gazdasági holdudvarból állami holding lesz! (Az adófizetők pénze a többségi akaratnak engedelmeskedik.)
5. Mit nekünk európai „diktátumok”! (A sajtó és szólás szabadságába nincs beavatkozása Brüsszelnek.)
6. A reklámadó sarca mindenkit egyaránt sújt! (A sajtódemokrácia Magyarországon az egeket ostromolja.)

Az NKÜ létrehozásával egy olyan állami médiaügynökség jön létre, amely nem átallja majd „oda” adni a pénzeket, ahol számára „megfelelő” felületet talál. Még az sem elképzelhetetlen, hogy az utóbbi hetekben a kormányzattal szemben kritikus hangokat is megütő Magyar Nemzetnek némileg/átmenetileg csökken a központi apanázsa. Mi több, hasonló sorsra juthatnak más lapok (Heti Válasz) és elektronikus médiumok (Lánchíd Rádió és Hír TV) is, akik/ amelyek hasábjaikra/mikrofonhoz/ képernyőre/hírportáljukra engedtek olyanokat, akik megnyilatkozásaik előtt, „elfelejtették felvenni a szájkosarat”.

Mielőtt azonban bárki ezen örvendezni kezdene, áldozzunk a realitás oltárán. Ugye, senki nem képzeli komolyan, hogy a közkommunikáció a pálfordulás útjára lép? Csak az „igazodás” rendjét hangsúlyozza az új intézmény, szigorúan a kormánynak alárendelten. A hirdetőkben továbbra is megmarad a lojalitás, már aki/ amelyik „élni akar”. Hiszen „felülről” árgus szemekkel figyelik őket, és ha maguktól nem tudnák, „merre hány méter, és mennyi az annyi”, gyorsan tudtukra adják.

A szerző PhD, médiakutató

                                                               ***

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.