Annak a férfinak valami örökösödési ügye volt. Az ilyenből tizenkettő egy tucat, s az emberek általában borzongva szaladnak a sajtóhoz vele, mert miután átverte őket egy gazember, egy beltéri kígyó, akit eddig rokoni keblükön melengettek, rögtön azt hiszik, hogy az őket ért igazságtalanság vélt különlegessége nyilvánosságért kiállt. Pedig az ilyen belrokoni kígyóból éppen tizenkettő egy tucat.
Miért éppen róla írjak? Ez volt a kérdés. De ráálltam a találkozóra, mert a telefonban azt éreztem a hangjából, hogy annak a férfinak nemcsak az a fontos, hogy újságcikk szülessen az ügyéből, hanem az is, hogy legalább kipanaszkodhassa magát. Szinte könyörgött, hogy találkozzunk, mert el akarja mesélni a történetét.
Elmentem hát a megadott címre, egy kisváros szélső utcájába, ahol egy elhagyott ház előtt már várt rám az a férfi, s első pillantásra nagyon ismerősnek tűnt. Tűnődve néztem a vonásait, először azt hittem, tán színpadon láttam. De nem. Kisvártatva rájöttem, hogy miért oly ismerős: éppen úgy nézett ki, mint Velázquez híres festményén Ezopusz. Bazaltból faragott, széles, érett arc, őszes lobonc, távol ülő, okos és fáradt szemek. Lám csak, ilyen egy felszabadított rabszolga, aki túl bölcs ahhoz, hogy elnyert szabadságában meg ne lássa az életrabság új kötelékeit...