galéria megtekintése

A kanyarodósáv

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 30. számában
jelent meg.


Uj Péter
Népszabadság

Szombat van, dél körül, meghitt, családi körben múlatom az időt: ülök a dugóban a Bocskai út és a Bartók Béla kereszteződésében. Amióta a Nemzetek Európája projekt egyik kulcsintézménye (és a KDNP politikai életműve), a vasárnapi zárva tartás létrejött és csúcsra jár, pontosan háromszor annyi időt vagyok kénytelen vásárlással tölteni, mint előtte: tömegnyomor mindenütt, az úton dugó.

Fél óra alatt araszolok száz métert, lámpaváltásonként két autó jut át, a keresztforgalom elállja az utat. A magyarság genetikusan képtelen arra, hogy logikusan viselkedjen hasonló helyzetekben, és ne akadályozza legalább a keresztirányba közlekedőket. Valamiért az az össznemzeti hiedelem alakult ki, hogy ilyenkor dudálással lehet leghatékonyabban segíteni a haladást, és ettől a hiedelemtől a mindennapi szomorú tapasztalatok sem tántorítják el honfitársainkat. Dudálnak, mint a hülyék, amitől a környékbeli lakók idegei is rongyolódnak.

A napokban épp föllángolt a dugódíjvita. Hogy mennyi legyen és hol. Nagy és fontos vita ez egy olyan városban, ahol egyébként nem lenne dugó, úgy kell direkt csinálni. Hát csinálnak, mindenütt. Az én rutinútvonalamon mindenhol mindent felbontottak, ennyi útfelújítást egy időben képtelenség elvégezni, ide a régió hat fővárosának összes szakembere, munkása sem lenne elég.

 

(A nagy presztízsprojekt, a híres fonódó villamos építését az irodám ablakából figyelem, de hónapokon át embert nem láttam az előttem lezárt szakaszon.)

Az az egy nagy szerencsénk van, hogy magunk mögött hagytuk végre a Demszky-korszakot, az értelmezhetetlen hosszúságú, minden határidőből kicsúszó útfelújítások, az összehangolatlan, tömeges lezárások és a folyton kormánypénzért rimánkodó BKV korszakát. Helyette itt a friss, dinamikus Tarlós-korszak, amelyet az értelmezhetetlen hosszúságú, minden határidőből kicsúszó útfelújítások, az összehangolatlan, tömeges lezárások jellemeznek, viszont a kormánypénzért már nem a BKV, hanem a BKK rimánkodik.

Olvastam nemrég a Magyar Nemzetben egyébként, hogy a dinamikus fővárosi illetékesek már pénzt és fáradságot nem kímélve dolgoznak azon, hogy ne legyen itt, a Bocskain befelé ekkora dugó. Azt mondta a lapnak egy BKK-s főszaki, hogy rájöttek, mi a baj: a Skála (mai, hülye, nagyképű és értelmetlen nevén: Allée) előtti kanyarodósáv túl rövid, az tartja fel a forgalmat, de sebaj, egy-másfél éven belül, száz-százötvenmillióból átfestik, és minden meg van oldva.

Nem gondolom magamat egy közlekedésszervezési gurunak, de ha engemet hat évvel ezelőtt (akkor épült ez a szar) megkérdeznek, csípőből megmondom, hogy az a kurva kanyarodósáv Bécsig megállítja negyedóra alatt az egész ország nyugat–kelet irányú forgalmát.

És akkor most, tényleg, tök ingyen, azt is elárulom, mi a megoldás. Nem másfél év múlva festegetünk sávokat százötvenmillióból (ami a végén úgyis háromszáz lesz, ha nem öt-), hanem most, negyedórán belül lezárjuk a picsába azt a kanyarodósávot, aztán megkeressük azt a faszit, aki ezt a kanyarodósdit így kitalálta, engedélyezte, aláírta, bezárjuk egy lég- és hangszigetelt szobába, és addig nyomatjuk a fülébe IFA-dudával, az orrá alá meg egy harmincéves dízel-Merci kipufogójával, amíg vissza nem adja a lovét, amit a plázásoktól kapott. Mert nem magától volt ennyire hülye, az zicher. Ha mégis, akkor nem szabad kiengedni.

(Az Alléenak meg küldünk egy levelet, hogy lesz szíves becsengetni egy kisebb, mondjuk kilenc számjegyű összeget a környék lakóinak ideg- és tüdőgyógyászati kezelését finanszírozó alapba.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.