Sokan gondolják, hogy szórópisztollyal viszi fel ezeket a feloldódó körvonalú, aurával rendelkező pászmákat, de nem. A henger keni szét ilyenre, és a hengernek köszönhető az is, hogy a forma egyenletesen ismétlődik. Hisz az minden hengerfordulattal reprodukálódik.
|
Hencze Tamás műhelye Szabó Miklós / Népszabadság |
Hencze Tamás a hatvanas években talált rá erre az eszközre, és azóta sem tette le. Akkoriban kirakatrendezőként kereste a kenyerét, miközben nyugati új irányzatokról példát véve próbálgatta az itthon még igencsak háttérbe szorított absztrakt festészet lehetőségeit. Mint focidrukker jutott ki Párizsba valamelyik magyar csapat nemzetközi kupameccsére, ahol a rendelkezésre álló néhány napban ő a stadion helyett inkább a kiállításokat bújta kíváncsian, hogy fest a világ. Édesapja franciatanár volt, közel állt hozzá a francia kultúra, s különösen hatott rá a gesztusfestészet francia irányzata, a tasizmus. Nemsokára ő is gesztusművekkel jelentkezett itthon, majd egy filmgyári díszletfestéskor ráérzett a henger lehetőségeire.
A híres '68-as Iparterv kiállításon már ezzel készült op-artos munkáit mutatta be. Később pedig több mint egy évtizeden át párhuzamos „fénysávok" változatos harmóniái jellemezték. Nagyon fegyelmezett, szinte ipari grafikának tűnő és színeiben hűvös munkák voltak ezek. Megkérdezem, netán a politikai rendszer ridegségéből is szándékozott-e ezzel valamit kifejezni. Ám, mint mondja, nem, egyáltalán nem akart politizálni.
Mindenesetre érdekes, és hajlamosak vagyunk ezt egy szabadabb társadalmi hangulat kihatásának tekinteni, hogy a rendszer olvadásával egy időben, a nyolcvanas évek közepétől tűntek fel ebben a hideg rendszerben újra szabad gesztusok, kalligrafikus, firkálásszerű vonalak. Szerinte persze csak arról van szó, hogy egyszerűen kiürült a forma, és valami újat kellett belevinni. Ez esetben például megújítva visszaidézni egy régebbi pályakorszakot.
De azért a sávos, szigorú rend akkor sem tűnt el egészen. Ha máshol nem, hát ott tükröződött és tükröződik ma is a vonalak, a szertelen festékfröcskölések felszínén. Sőt ma megint nagyobb felületeket kap. De ne akarjunk mindenáron jelentést keresni ebben. Mert Hencze Tamásnál a jel az elsődleges.
Most egy ideje nem dolgozik, átesett egy súlyos betegségen, kicsit össze kell szednie magát. Nyárra lemegy a Balaton-felvidéki tanyájára, ott majd újra nekilát, mondja képei előtt, a kedvünkért helyet foglalva a híres avantgárd karosszékmásolatban.