galéria megtekintése

A félelem kora

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 21. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

A maláj légitársaság 17-es járatának lelövését nem csupán az emberiség történetének legelvetemültebb bűnei között tartjuk majd számon.

Cáfolata vagy bizonyítéka lehet ez annak az állításnak is, miszerint a huszonegyedik században még mindig büntetlenül lehet aljas módon kioltani ártatlan százak, ezrek életét. Reméljük, hogy végül cáfolat lesz, bár az eddigi hasonló esetekből és utóéletükből nem épp erre következtethetünk.

Fotó: Reuters

1975. szeptember 30-án rejtélyes körülmények között, Bejrúttól nem messze a tengerbe zuhant a Malév 240-es járatát teljesítő, tökéletes műszaki állapotban lévő Tu–154-es. Ötven utas és tízfős személyzet lelte halálát, valamennyien egy tömegsírban nyugszanak ma is Libanonban.

 

A tragédiát követően egyértelművé vált, hogy a repülőt lelőtték – hogy ki, azt azóta sem firtatta senki –, Erkki Tuomioja egykori finn külügyminiszter erről nyilatkozott is. Ezzel szemben a hivatalos magyar álláspont ma is az, hogy az utasszállító ismeretlen okból bekövetkezett „baleset” következtében zuhant a Földközi-tengerbe.

A magyar politika ez ügyben a semmittevésével nemcsak hogy azóta is tevékenyen akadályozza az áldozatok hozzátartozóit kegyeleti joguk gyakorlásában, de a homokba dugott fejjel asszisztál ahhoz, hogy ennek a háborús bűncselekménynek ne (se) legyenek felelősei.

A koreai légitársaság hetes járatának 1983-as tragédiája csak kicsit tér el ettől. A Boeing–747-es navigációs hiba miatt tévedt be a szovjet légtér egy tiltott részébe, ahol aztán egy orosz pilóta hidegvérrel eresztette rá a rakétáit, annak ellenére, hogy világosan látta: egy utasszállítót fog lelőni. Aligha menti fel az erkölcsi felelősség alól, hogy katonai parancsot hajtott végre. A 269 ember haláláért sem neki, sem parancsnokainak nem kellett felelniük.

Egy utasszállító lelövése az emberiség elleni bűntettnek számít. A politikának ideje lenne komolyan vennie, hogy a folyamatos következmények nélküliség senkit sem fog elrettenteni a jövőben egy ilyen szörnyűségtől.

A maláj gép esete pedig pontosan azt mutatja: ma már nem lehetetlen, hogy ellenőrizetlen katonai alakulatok kezébe kerüljenek olyan fegyverek, amelyekkel le lehet lőni egy utasszállítót. A harmincezer láb feletti utazómagasság múlt csütörtök óta nem számít minden körülmények között biztonságos légi folyosónak.

Mindeközben, a hidegháború vége után 25 évvel, a modern nyugati világ ébersége látványosan romlik a rá leselkedő veszélyekkel szemben.

Ez magyarázhatja azt az érthetetlen tényt, hogy miközben a hírekben szerepelt, hogy félkatonai erők föld-levegő rakétákat zsákmányoltak Ukrajnában, sőt már katonai repülőt is lelőttek velük, egyetlen titkosszolgálatnak és más hivatalos szervnek sem jutott eszébe az Ukrajna fölötti repülés korlátozása, mondván, a légtér nem biztonságos.

Csak remélhetjük, hogy a maláj gép esete nem marad következmények nélkül. A fegyverek terjedése, az éberség csökkenése és a felelősségre vonás elkerülhetősége együtt ugyanis olyan mixet eredményez, amelyben a nemzetközi légi forgalom már nem lesz ugyanaz.

Ne akarjuk elképzelni, milyen gazdasági és politikai következményei lehetnek annak, ha a globális gazdaság légi közlekedésében beköszönt a félelem kora.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.