galéria megtekintése

A bukfenc

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 08. számában
jelent meg.

Daróczi Gábor

Február 28-án a bíróság elsőfokú ítéletet hozott a nyíregyházi szegregációs perben. Annak ellenére, hogy a döntés mérföldkőnek számít a magyar oktatás történetében, nem szabad önmagában és mindentől független eseményként tekinteni rá.

A nyíregyházi per nem az egyetlen, melyet alapítványunk folytat, és bizonyos értelemben nem is a legfontosabb: 2009-ben az Oktatási és Kulturális Minisztériumot hívtuk perbe, mert szerintünk elmulasztotta kötelezettségét teljesíteni, amikor a jogszabályok betartását nem ellenőrizte, és nem szankcionálta a szegre gáló gyakorlatot folytató iskolafenntartókat. Akkor a helyzetet a jó szándék és a tehetetlenség együtt jellemezte.

Azóta sok víz lefolyt a nyíregyházi Ér patakon. Szellemi síkon jó pár évtizedet visszalépve ott találjuk magunkat, hogy civilként nekünk kell bizonygatni, hogy amit mindenki lát, az az, ami. Hogy egy integrációra tökéletesen alkalmas településen lévő általános iskola, ahova csak roma gyerekek járnak: az szegregáló intézmény. Hogy az Emmi által kitalált „előbb szegregáltan felzárkóztatunk azért, hogy később integrálhassuk őket” ugyanolyan logikai bukfenc, mint ha azt mondanánk, hogy nyugatra úgy jutunk el leghamarabb, ha előbb a tőlünk keletre lévő hegyet kétszer megmásszuk.

 

A perbe időközben behívtuk a Kliket is, hiszen a 2013. január 1-je óta érvényes jogszabályok alapján a kétharmados hatalommal felruházott kormánynak és háttérintézményeinek mindene (pénze, mozgástere, ereje, kapcsolata stb.) meglenne ahhoz, hogy a szegregációt egyszer s mindenkorra kisöpörje. Különösen igaz ez a központosított állami oktatásigazgatás csúcsszervére, a Klikre. De mára a helyzet alaposan megváltozott: minden antiszegregációs állami szándék eltűnt, illetve néhány frappánsan megfogalmazott dokumentumba sűrűsödik, és csak papíron létezik. Azt, hogy az állami szinten kinyilatkoztatott magasztos integrációs gondolatok és a hétköznapok történései külön utakon járnak – ha máshonnan nem –, akkor Balog miniszter úr harci buzdításából tudhatjuk, aki a független bíróság döntését így kommentálta: „Az ítélet fokozta a harci kedvemet, tovább harcolunk egy jó, tisztességes döntésért, ami jó a gyermekeknek.” Az pedig külön megérne egy misét, hogy regnáló csúcsminiszterként mennyire etikus kéretlenül tanúnak jelentkezni egy folyamatban lévő perben, ahogy ő tette.

Ezekben a perekben rendre ugyanazokkal az érvekkel találkozunk: „nem lehet iskolák között különbség: hiszen minden intézmény ugyanazon törvények szerintműködik, ugyanolyan diplomával rendelkező tanárok ugyanazt tanítják”. Ez azonban még papíron is csak úgy igaz, ha csukott szemmel olvassuk: 2004 óta több kutatás is bizonyította, hogy a szegregált iskolákban rosszabb technikai körülmények között, több nem szaktanár által tanított óra van, ráadásul amodern pedagó giai elemeket nem tartalmazó leginkább frontális órákkal.Még fontosabb, hogy tudomásul kellene már venni: a gyerekek nemcsak a tanártól tanulnak, hanem egymástól is.Másik toposz a szegregációt védők oldalán, hogy ezekbe az iskolákba a szülők egyéni, a szabad iskolaválasztási jogát alapul vevő döntése alapján mennek a gyerekek.

Ez technikailag akár igaz is lehet, de tartalmilag semmiképp. Hiszen milyen szabadságról beszélünk akkor, ha egyes családok valójában egy alternatívából választhatnak csupán. A helyi döntéshozók felelőssége akkor is óriási, ha „csak” annyit tesznek, hogy nem a legjobb (értsd: integrált, befogadó, megfelelő módszereket alkal mazó) iskolát garantálják épp a leghátrányosabb helyzetű gyerekek számára, hanem bármi mást. Ahogy ez például a nyíregyházi konkrét esetben is történt, amikor a Roma Oktatási Alap ajánlatát elutasították, ami biztosította volna a meglévő iskolabusz-szolgáltatás fenntartását, és ezáltal továbbra is jó minőségű, integrált oktatásban vehettek volna részt a huszár-telepi gyerekek szegregált oktatás helyett.

De nem kellene meglepődnünk. A kormány az elmúlt három évben tudatosan épített várat a cinizmusból. Miközben minden dokumentumában az integrációról beszél, összes tettével a szegregációt erősíti: integrációra alkalmas településeken iskolákat ad át az OrszágosRomaÖnkormányzat vagy az egyház fenntartásába, amely szervezetekre nem vonatkoznak az iskolai körzethatárok, így „válogathatnak” a gyerekek között, akár lefölözni, akár „felzárkóztatni” kívánnak. Épp a nyíregyházi döntéssel egy időben a kormány fontos nemzetközi romaügyi konferenciát szervezett Budapesten, ahol bemutatta az integráció területén elért sikereit. Valahogy elfelejtették meghívni (illetve ha mégis odamentek, biztonsági őrrel tartották távol) azonban azokat a civileket, akik érvekkel és kutatások anyagával tudják bizonyítani, hogy valójában a kormány által elmondottaknak épp az ellenkezője történt.

Az i-re a pontot az a hivatalos bejelentés tette fel, hogy Magyarország nem kíván a Roma Integráció Évtizede Programban maradni annak jövő évi folytatása esetén. Mert „a magyar uniós elnökség idején kidolgozott romastratégia európai szintre emelte a felzárkóztatáspolitikát”. Ezzel az állítással és lépéssel önmagában több probléma is van. 1.: A Roma Integráció Évtizede Program (RIÉP) nem jöhetett volna létre az akkori (2005-ös) teljes magyar politikai elit közös akarata nélkül (beleértve a Fideszt is), minden párt maximálisan támogatta az abban való magyar részvételt. 2.: A RIÉP egyik legfontosabb eleme éppen az, hogy az európai romastratégia nemzeti megvalósításáról szóló tagországi kormánybeszámolók mellé civil árnyékjelentések formájában kontrollt rendel. 3.: Tehát a RIÉP-ből való kilépés azt jelenti, hogy a magyar kormány nem teszi ki magát a civil kontrollnak, vitának és párbeszédnek, ehelyett egyoldalú és kevés valóságalappal bíró győzelmi jelentésekben kíván kommunikálni. 4.: Arról nem is szólunk, hogy a valaha volt közös és határozott politikai szándékot (a romaintegrációt) megtestesítő programból elsőként kilépni – finoman fogalmazva – érdekes diplomáciai lépés.

Arra, hogy lehet sikeres és értelmes oktatási integrációt csinálni, bizony van magyarországi példa: többek között Hódmezővásárhely. Miniszter úrnak talán érdemes lenne egyszer erről hosszabban elbeszélgetnie Lázár János ottani volt polgármesterrel. Úgy tudjuk, szoktak találkozni…

 A szerző a CFCF Alapítvány kurátora

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.