galéria megtekintése

3/24

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 27. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Még tizennégy év sem telt el azóta, hogy a World Trade Center elleni brutális támadás felforgatta a légi közlekedést is. A merénylet padlóra küldte a légitársaságokat, és akkor úgy gondoltuk, a megszigorított ellenőrzések alig elviselhetővé teszik majd az utasoknak a repülést. Addig a repülőgépek pilótafülkéjének ajtaja nem volt bonyolultabb, mint egy műanyag lap, mert bár korábban is voltak gépeltérítések, senki nem gondolta, hogy valaki az utasszállítókat fogja fegyverként használni a világ ellen. 9/11 után szerelték fel a repülőket a világon mindenhol olyan biztonsági ajtókkal, melyek, ki tudja hány gépeltérítőt tartottak vissza azóta valamilyen aljasságtól, s amely két napja hozzásegítette ördögi tettéhez Andreas Lubitzot, a Germanwings 28 éves első tisztjét.

Izgalmas, mégis fölösleges találgatni az indítékait, elemezve az esetleges depresszióját és pszichés alkalmatlanságát, vagy más összeesküvés-elméleteket gyártani. Energiáinkat ugyanis lekötheti az arról való gondolkodás is, hogy miként folytatódhat ezt követően a légi közlekedés. Hogyan tehető még biztonságosabbá, egyszersmind, hogyan maradhat mégis működőképes? Az elmúlt évben, nem számolva az egyéb baleseteket, egy Kuala Lumpurból Pekingbe tartó repülőgép gyanús módon, de biztosan a pilóták közreműködésével eltűnt 300 utassal a fedélzetén, ugyanennek a légitársaságnak egy másik gépét lelőtték Ukrajna fölött, most pedig a Lufthansa diszkont vállalkozásának járatát vezette a pusztulásba az az ember, aki az utasok biztonságára tette fel az életét.

A százötven ember halála miatti elkeseredést talán csak az a baljós érzés múlja felül, hogy az utasok szemében jó ideig éppen azok a pilóták jelentik majd a rizikófaktort, akiknek a kezébe adják az életüket, amikor gépre szállnak. Van szerencsém több tucat pilótát ismerni, magyart, németet, franciát és britet, valamennyien elhivatott, felkészült emberek, és nagyon sajnálom, hogy most veszélyforrásként tekintenek majd rájuk.

 

Bebizonyosodott, hogy legyen bármilyen maximalista is az iparág, legyen bármilyen nagy a fejlődés, még mindig van, amire lehet jobban figyelni. Most a hajózók mentális állapota lesz az, amiről minden légitársaság meg akar majd győződni – őrületbe kergetve a normális pilótákat. De szavuk sem lehet, hiszen nem ez az első olyan katasztrófa, amelyet öngyilkos pilóta okoz. Több mint tíz éve 230 utast ölt meg a New Yorkból felszálló Egyptair-pilóta, vélhetően szerelmi bánat miatt, de 2013 novemberében a Mozambique Airlines gépén is meghalt 33 ember, mert a pilóták meg akarták semmisíteni a gépet.

Most, hogy nálunk, Európában történt ez meg, már itt sem dughatja senki sem a homokba a fejét. A légi közlekedés biztonságán őrködőknek talán minden eddiginél nehezebb feladatuk lesz, amikor az emberi faktor veszélyeit akarják kiiktatni a légi közlekedésből. Akárhogyan is legyen, ezt a napot a gyászos 3/24-ként jegyzi majd a fél világ. A légi utasok és a tisztességes repülők ezrei bizonyosan.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.